Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: E85 – rätt eller fel?

Annons

Sverre Haukeland påpekar i en debattartikel den 26 november, "E85-subvention är fel väg att gå", att Centerpartiet stöder Miljöpartiets förslag om E85 och sanningen är att vi med glädje välkomnar att Miljöpartiet nu också insett att vi behöver biodrivmedel.

Centerpartiet vill se fler miljövänliga fordonsslag än elbilen. Det är helt riktigt. För om det är något vi borde ha lärt oss under de sista 30 årens snabba utveckling av fordons- och bränsleindustrin, så är det att vi måste vara öppna för olika alternativ. Det viktigaste är att vi klarar omställningen till förnybara, miljövänliga bränslen och minskar utsläppen så snabbt vi bara kan.

Eldrivna fordon är bra. Men det är inte rimligt att hela fordons- och transportsektorn ska ställa om till el inom den tidsram som klimatkrisen kräver. Det är inte heller bättre för klimatet att i ett svep skrota alla befintliga bensin och dieseldrivna fordon för att bygga nya elbilar. En bil som rullar ut från Volvo, kommer rulla i snitt 17 år till. Då behöver den ett bränsle som inte skadar klimatet. 

Genom att ge ett grönt avdrag för konvertering, kan fler vanliga människor enkelt ställa om och gå över till förnybara, miljöcertifierade bränslen som exempelvis etanol eller biogas. När fler vanliga människor kan ställa om, så kommer det ge stor effekt på koldioxidutsläppen. I Sverige finns det idag drygt 2,8 miljoner bilar som går på bensin. En bensinbil konverterad till etanol eller biogas kan ge en minskad klimatpåverkan med 50–95 procent per fordon. 

Dessutom finns en fördel med just etanol, i och med att det redan finns en utbyggd infrastruktur med möjlighet att tanka i hela landet. Verkstadsbranschen ser också positivt på möjligheten att konvertera fossilbilar till etanoldrift och har tekniken redo. Att konvertera till etanol tar ett par timmar på verkstaden.

Sverre skriver att alla förbränningsmotorer ger co2-utsläpp, men den koldioxiden ingår i ett kretslopp. När grödor växer, binder de koldioxid. Så länge vi fortsätter återplantera är det alltså klimatneutralt. Biogas kan till och med vara mer än så. När den görs på gödsel som hade släppt ut metangas, en mycket kraftfull växthusgas, kan klimatnyttan till och med bli mer än 100 procent. 

Dessutom bidrar användning av biogas som drivmedel till betydligt förbättrad luftkvalitet i städerna. Biogasdrivna fordon ger en sänkning av både kväveoxider och skadliga partiklar och bidrar därmed till minskad påverkan på hälsa och miljö. Utsläppen av svaveloxider som leder till försurning av mark och vatten, är dessutom nästan noll från biogas. Att konvertera till biogasdrift tar några dagar.

Centerpartiet driver en politik som ger effekt och som gör det enkelt att göra rätt.

Rickard Nordin

Klimat- och energipolitisk talesperson Centerpartiet

Elisabet Sannesjö

distriktsordförande Centerpartiet Västmanland

Anton Sandell

vice ordförande Centerpartiet Västerås

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel