Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Elnäten klarar inte satsning på elbilar

Det är en total mörkläggning av konsekvenserna när alla batteridrivna elbilar/fordon ska laddas.

Politiker menar att vi (alla) ska vara med och betala för bränslet till elfordonsägarna genom elabonnemangen till våra hushåll.

Enligt mig är detta helt fel, jag vill inte vara med och bekosta ett nytt infrastruktursystem för elförsörjningen bara för att elbilarna ska få i det närmaste gratis bränsle.

1 elbil med ett batteri på 80kWh som ska laddas på 1 timme kräver säkringar på 120A 3-faser, laddning av elbilar kan göras över längre tid vilket medför att det inte krävs lika stora säkringar, men då minskar bilens tillgänglighet m.m.

Ett ganska vanligt elabonnemang för en hel bostadsrättsförening är 80A 3-faser.

Vanligt elabonnemang för en villa är 20-25A 3-faser.

Vanligt elabonnemang för en lägenhet är 16A 3-faser.

Med denna enkla kunskap kan vi se att våra elabonnemang inte räcker till.

Detta är vad endast en elbil kan ställa till med, hur blir det när alla ska ladda sina elbilar på parkeringen hemma?

Enligt politikerna ska alla vara med och betala/subventionera bränslet till elbilar/elfordon som inte ens är miljövänliga. Politikerna utnyttjar den allmänna okunskapen inom elförsörjning (säger vi inget så märker de ingenting förrän det är för sent).

Energin för laddning av elbilar/elfordon är idag inte det stora problemet, det är den momentana effekten som kommer infinna sig i elnäten vid laddning som blir det akuta problemet. Elnäten kommer inte klara av dessa stora effekter utan enorma förstärkningar och tillhörande enorma kostnader i elnäten, mångmiljardbelopp om vi beräknar för hela landet.

Vad händer i elnätet?

• Interna 400V-nät måste bytas ut eller förstärkas, till exempel inom bostadsrättsföreningar.

• Elnäten på mellanspänning och lågspänning som försörjer de interna näten måste bytas ut eller förstärkas.

• Elnäten på högre spänningar som försörjer mellanspänningsnäten måste delvis bytas ut eller förstärkas.

Konsekvenser av politiska beslut och mörkning av kostnader för ombyggnationer i elnäten:

• Låga bränslekostnader för elfordonen (alla vi som inte vill köra dessa miljöovänliga batteridrivna elbilar/elfordon ska vara med och betala bränslekostnaderna).

• Inom bostadsrättsföreningar skapas en orättvis fördelning av kostnaderna för elabonnemanget. Man menar att alla inom föreningen ska vara med och betala laddningsplatserna samt utbyte av elkablar med mera till elbilarna.

• Sannolikt kommer detta medföra att vi får fler strömavbrott i framtiden.

• Elnätsbolagen som är monopolbolag kommer att ta ut kostnaderna för dessa ombyggnader av alla oss som har ett elabonnemang, det innebär att alla vi som inte har elfordon får vara med och betala bränslet till elfordonssägarna.

Jag menar att alla som vill köra elbilar/elfordon med batterier ska betala vad det kostar, stå för sina egna kostnader helt enkelt.

Ni politiker som bidrar till detta förkastliga sätt att dölja kostnader och konsekvenser bör träda fram och berätta varför ni anser att alla ska vara med och betala grannens bränslekostnader, elbilarna/elfordonen med batterier är inte ens miljövänliga. Var står Energimarknadsinspektionen i frågan?

Vi ska inte sluta flyga, köra bil, åka buss med mera. Vi ska byta bränslen och batterier till vätgas och bränsleceller. Vi ska utveckla och använda våra bilar/fordon i ännu större utsträckning än idag, de skapar jobb, de ger oss så mycket komfort i det dagliga livet som behövs för att familjer ska fungera.

Hur svårt kan det vara för er politiker att förstå att det enda riktiga är att använda/omvandla energin som finns i luften till energi som vi kan förbruka i våra energiberoende processer. Vi ska bygga ut och utveckla ett energisystem som bygger på vätgas och bränsleceller, det ska vara basen i vårt nya energisamhälle.

Bror Larsson, elkraftingenjör

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel