Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Flygindustrin utvecklas och vi måste utvecklas med den

Den 15 oktober 2020 inrättades en Elektrifieringskommission för att påskynda arbetet med elektrifiering av transportsektorn som helhet. Elektrifieringskommissionen leds av infrastrukturminister Tomas Eneroth. Målet är att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Enligt regeringens webbsida, Elektrifieringskommissionens uppdrag är att ” I samråd med berörda aktörer, exempelvis transportköpare, transportföretag, fordonsindustrin, batteriindustrin, aktörer på elmarknaden, intresseorganisationer, kommuner, regioner och statliga myndigheter, identifiera åtgärder som de kan vidta för att takten i elektrifieringen på transportområdet ska öka. Analysen ska innefatta person- och godstransporter inom samtliga trafikslag.”

Den 15 september 2020 publicerades en annan artikel på regeringens webbsida som handlar om Sveriges mål att ha fossilfritt flyg 2045.  Det stod:  ”Regeringen förlänger Energimyndighetens pågående uppdrag att främja forskning om hållbara biobränslen för flyg och med ett innovationskluster för fossilfria flygtransporter 2045. Därutöver vidgas satsningen till att omfatta utvecklingen av elflyg.  Satsningen på fossilfritt tillförs 50 miljoner kronor under 2021 och under 2022 beräknas 50 miljoner kronor behöva tillföras ändamålet. Med de nya medlen kommer även elflyg inkluderas i satsningen.”

Enligt en artikel publicerad i The Guardian 9 februari 2021, kommer British Airways att bedriva transatlantiska flygningar som delvis drivs av hållbara flygbränslen nästa år. Det hållbara flygbränslet är tillverkat av återvunnet avfall (etanol från jordbruksavfall och annat avfall). Bränslet skapar 70 procent mindre koldioxidutsläpp än konventionellt flygbränsle.

I en annan artikel publicerad av Bloomberg den 8 februari 2021, gjorde KLM världens första regelbundna flygning med syntetiskt flygbränsle den 22 januari 2021.

Baserat på ovanstående information ser jag inte vad Västerås stad gör för att hjälpa och säkerställa att Västerås flygplats och företag i Västerås får det nödvändiga stödet som behövs för att möta transportbranschens framtida krav när det gäller flyg.

Västerås stad är Sveriges femte största stad och för att förbli så och växa måste den hålla jämna steg med teknik och andra städer, inte bara i Sverige utan också runt om i världen. Det är viktigt att komma i kontakt med infrastrukturministern Tomas Eneroth och se hur Västerås flygplats kan stödjas för att möta framtida krav i vår stad. Den 7 okober 2020, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth att ”Flyget behövs, men flyget måste ställa om. Därför är satsningar på biobränsle och elflyg helt nödvändigt och en viktig del i omställningen av transportsystemet. Nu gäller det att öka takten i omställningen och anpassa infrastrukturen för ny Teknik”.

Slutligen, Västerås flygplats är liten men den har potential.  Solpaneler kan användas för att göra flygplatsen självförsörjande när det gäller elförsörjnings- och laddningsanläggningar för bilar, autonoma drönare, elflyg och elfordon. Detta kommer att minska kostnaderna.

Västerås flygplats betyder mycket för flygskolorna, flygklubbarna, alla som arbetar där, företag och resenärer.  Autonoma drönare  används av brandmän, polis, militär, forskare, läkare, leverans- och transporttjänster runt om i världen. Flygindustrin utvecklas och vi måste utvecklas med den.

Anita Muchilwa Wallén

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel