Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Gör om och gör rätt

Efter många utredningar under flera år blev två arkitektkontor inbjudna att komma med förslag på ett resecentrum, som skulle ha två passager över järnvägen. Det skulle också gå att cykla via dessa.

Tengboms arkitektkontor prioriterade resenärerna och ritade ett resecentrum utan utrymmeskrävande och dyra cykelramper. En bra lösning då tågresenärerna inte ska blandas med en ström av cyklister, mopedister och elskotrar som bara ska passera över järnvägen. Den cyklist som prompt ville cykla via resecentrum fick ta hissen och sedan leda cykeln till andra sidan och därefter hiss ner till markplanet.

Tengboms hade kalkylerat sitt förslag till 420 miljoner. Detta rimliga förslag valdes inte, utan i stället valdes BIG:s förslag med cykelramper, som tar stora ytor i anspråk och med ett spektakulärt tak som inte fyller någon vettig funktion och arkitektoniskt tar död på Ottarkontoret och konserthuset. Ett förslag som beräknas kosta 2 miljarder men där slutnotan lär bli ännu högre.

Den östra passagen skulle byggas först och när den var klar skulle nuvarande stationsbyggnad rivas för att ge plats för den västra passagen, Sigurdspassagen. Men vid en senare presentation framkom att den östra passagen var skjuten på framtiden och att i stället ska det byggas en provisorisk station med väntsal och andra faciliteter på Sigurdsidan och en tillfällig bro utan rulltrappor över järnvägen, så att nuvarande station kan rivas. Siffran 100 miljoner nämndes för detta provisorium, som resenärerna kommer att vara hänvisade till under många år. En för mig helt oacceptabel lösning och det anser också föreningen TIM-pendlare.

BIG:s spektakulära förslag har redan kostat över 50 miljoner i utredningar plus den påbörjade förprojekteringen för 60 miljoner. Ett bättre, billigare och mera realistiskt förslag måste tas fram. Västerås behöver inte BIG:s arkitektoniska excess utan ett resecentrum med en generös bro över järnvägen och utan ramper för cyklister. En bro som är öppen dygnet runt för den som vill passera över järnvägen. Och nuvarande järnvägsstation ska kunna användas tills det nya resecentret invigs. Om befintlig stationsbyggnad ska bli del av det nya resecentret eller få en ny funktion är en öppen fråga.

För att ytterligare minska järnvägens barriäreffekt måste Pilgatans och Hamngatans passager under järnvägen byggas om. Det får inte finnas några höjdrestriktioner för lastbilar och bussar, och gång- och cykelbanor ska förbättras och separeras. Gående och cyklister kan även behöva en ny passage för att passera järnvägen i ungefär samma läge som den tidigare numera rivna truckbron.

De delar av resecentret som är till för tågresenärerna ska ägas och bekostas av Trafikverket och Jernhusen. I Lund har man tagit fram ett mycket tilltalande förslag till nytt resecenter i samarbete mellan kommunen, Trafikverket och Jernhusen. Arkitekturen är väl anpassad till befintlig bebyggelse och det blir eventuellt byggstart 2021. Stationen är dimensionerad för ett stort antal resande då Lund är Sveriges tredje största station med 40 000 resenärer dagligen.

Claes Kugelberg (M)

andre vice ordförande byggnadsnämnden

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel