Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Gratis förprojektering på upphöjd järnväg

Äntligen har Anders Teljebäck och hans kompanjoner förklarat hur de tänker kring Mälarporten, VLT den 26 maj, "Mälarporten – en stad i staden".

Jag är helt övertygad om att de flesta västeråsare är överens om att det behövs ett nytt resecentrum i framtiden. Tyvärr kommer man att missa målet med det förslag som finns i dag. En viktig aspekt har varit att ta bort barriären mot Mälaren som järnvägen är i dag. Att tro man löser det med några branta övergångar på några få ställen är bara naivt att tro. För att få bort barriären behöver järnvägen antingen grävas ner eller höjas upp.

Tyvärr körde man tydligen fast redan 2013 i att järnvägen ska vara i markplan enligt Teljebäck. I 7 år har man försökt hitta en bra lösning med passage över eller under järnvägen utan att lyckas. Kanske dags att tänka om.

Här kommer en gratis förprojektering på hur en upphöjd järnväg skulle kunna byggas.

Steg 1: Bygg nytt dubbelspår söder om befintligt spår från Lögarängen till E18 på pelare. Det finns plats för det utan att det påverkar befintlig trafik. Den låga viadukten som bussar och lastbilar kör in i vid röda torget försvinner när gamla spåret kan tas bort.

Steg 2: Bygg nya perronger över befintliga perronger. Viss störning av trafiken kommer det att bli och en provisorisk lösning för att komma till nuvarande perronger under byggtiden behövs eftersom befintlig övergång måste rivas.

Steg 3: Bygg ett rejält tak som en tunnel med väderskydd på sidorna över de nya perrongerna med solceller på. På taket skulle man kunna bygga en Teljebäcksvinge om det nu är så viktigt. Behöver säkert inte kosta så många extra miljoner.

Steg 4: Nu är det dags att bygga anslutningarna till befintligt spår i väster och norr för att börja leda trafiken upp på de nya perrongerna. Eventuellt med en provisorisk växel så att spårläge både upp och nere kan användas under byggtiden.

Steg 5: Börja riv gamla spår och perronger och bygg en ny station under de nya perrongerna, Befintlig station kan användas under hela byggtiden.

Steg 6: Riv nuvarande station.

Steg 7: Ny busstation och taxistation kan ny byggas under järnvägen helt under tak med bra väderskydd. Och de kan köra ut både söder och norr om järnvägen beroende på var de ska.

Steg 8: Nu sätter bara fantasin gränserna vad som mer ska finnas under perrongerna. Affärer, restauranger, fik, pub, cykel- och bilparkering med mera.

Slutresultat är nu att Västerås har fått fri väg i markplan under järnvägen från Lögarängen i Väster till E18 i norr.

Det skulle vara intressant att se vad arkitekterna skulle komma med för förslag om de inte hade begränsningen att järnvägen ska ligga kvar i markplan. När det finns en bra och hållbar vision kan man ta en diskussion med Trafikverket och Jernhusen om tidsplan och finansiering. Tills det är klart kan vi säkert leva med befintlig lösning ett tag till.

PS. Anders Teljebäck. Glöm inte reservera plats för ett spår för magnettåg, för det kommer behövas inom 100 år. DS.

Hans Brattek

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel