Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Hillmans alla lögner

Den tidigare socialdemokratiske ledaren Åke Hillman ägnade stora delar av våren 2020 åt att angripa sina efterträdare inom S gällande stationsprojektet. När han tröttnat på detta, eller gjort sig för impopulär i sitt eget parti, utsåg han mig till sin hackkyckling istället. I en serie artiklar har han spridit lögner om vad jag sagt och skrivit, nu senast i VLT 24/6. Hillman påstår att jag "den 29 april försvarade satsningen på 500-miljonerstaket". Det är inte sant. I den text Åke hänvisar till skrev jag förvisso att offentliga byggnader, som ska hålla länge och nyttjas av många människor, bör vara av hög kvalitet. Men jag skrev också - i samma artikel - att stationen inte får bli onödigt dyr, och att L förbehåller sig rätten att framöver granska kalkylen innan vi tar ställning till investeringsbeloppet. Åke Hillman tycks inte ha läst det senare. Eller så tycker han att det är så roligt att skälla på mig, och polemisera, att han medvetet väljer att inte låtsas om det?

Åke Hillman valde på 90-talet att bygga en för liten station som dömdes ut redan efter några år. Detta är enligt mig ett exempel på dumsnålt och kortsiktigt ekonomiskt tänkande. Att låta samme Hillman få ett avgörande inflytande över ännu ett stationsbygge vore väl knappast någon god idé, särskilt inte då han gång på gång framfört att en bra besparing är om västeråsarna i en ny station kan ta cykeln genom rulltrappor och hissar, istället för på ramper över spåren!

Åke Hillman har felaktigt påstått att det är onormalt att förprojektera innan detaljplan är klar. Om detta är han grundligt överbevisad. Åke har därefter med glidande formuleringar försökt få västeråsarna att tro att 60 miljoner spenderats på förprojekteringen. Detta är inte sant. Hittills har inte ens 5% av detta belopp spenderats. Åke har också skrivit gång på gång att Trafikverket borde betala hela, eller stora delar av, den utbyggda stationen. Men faktum är att när Hillman själv byggde station 1997 så stod dåvarande Banverket för enbart en mycket liten del (ca 10%). Åke vill tydligen minnas att nuvarande resecentrum totalt innebar investeringar på 77 miljoner. Men det är inte heller sant. När jag bett stadens tjänstemän att ta fram siffrorna så visar det sig att nästan dubbelt så mycket spenderades, och omräknat till dagens kostnadsläge (med byggkostnadsindex) så är siffran tre gånger så hög som den av Åke uppgivna.

När projektet gällande ny station nu går in i en skarpare fas så ska kalkyler skärskådas av oss alla. Mitt råd till Åke Hillman är att då inte bara titta på ena sidan i "balansräkningen". När man gör en investering av denna typ så är det viktigt att se vilka tillkommande lokalytor som blir en följd av projektet. Dessa utgör ett värde, vilket inte minst kommunens senaste avtal, om medfinansiering från Klövern, visar. När Åke byggde station på 90-talet blev de kommersiella ytorna av någon anledning ett minimum, liksom övriga tillkommande byggrätter. Möjligen är det detta som får Åke att helt bortse från dessa värden även nu.

I VLT 17/7 skriver Åke Hillman om stationen igen. Nu har han fördjupat sig i Liberalernas vallöften kring förbättrad kvalitet i äldreomsorgen, och han vill gärna ställa dessa i motsatsförhållande till satsningen på utökad miljövänlig arbetspendling, genom investering i utbyggd station. Från L:s sida är vi givetvis glada att Åke äntligen kommit till insikt om att den socialliberala politiken, företrädd av oss, är den bästa garanten för en hög kvalitet i äldreomsorgen. Men - vi måste samtidigt återigen upplysa den gamle sossen om att "kakan måste bakas innan den kan delas". Med andra ord: resurserna och välståndet måste arbetas fram innan det kan beskattas och användas i äldreomsorgen. En gott sätt att utöka kakan (dvs välståndet) är att föra människor och kunskap närmare i en ännu starkare mälardalsk arbetsmarknadsregion. Detta gör vi bland annat med attraktiv tågpendling, och en bra station är ett fundament i detta. Därför ser vi inget motsatsförhållande mellan en utbyggd station och kvalitet i äldreomsorgen.

Jesper Brandberg (L)

Gruppledare och kommunalråd

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel