Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Hur många miljoner ska västeråsarna betala, KD?

Det blir emellanåt så att man i den politiska debatten behöver upprepa sig. Minst 30 miljoner kronor i årligt underskott i flygplatsbolaget. Det är vad vi har att se fram emot under de kommande åren.

Nej, kristdemokraterna, det är inte så att flygplatsen bär sina kostnader själv. Oavsett hur ni försöker argumentera bort det är det ett faktum att flygplatsens ekonomi varit en följetong i att från stadens sida på olika sätt täcka underskott.

Före 2010 förde man till resurser genom ägartillskott och andra typer av tillskott. Och varje gång som detta gjordes skulle vara den sista. I november 2010 i samband med budget togs för 2011 beslutade kommunfullmäktige, mot de då styrande partierna, om ett årligt driftsbidrag på 15 miljoner kronor. Inte under ett enda av de kommande åren fram till idag har flygplatsbolaget klarat sig på dessa 15 miljoner kronor.

Underskottet har varierat mellan 21 och 64 miljoner kronor per år. Efter att staden bildade koncernbolaget Västerås Stadshus AB (VSAB) har underskotten finansierats med koncernbidrag. Underskottet för 2019 var 23,7 miljoner kronor.

I det nu gällande ägardirektivet för flygplatsbolaget är målet för underskottet 20 miljoner 2019, 15 miljoner för 2021 och att flygplatsen ska kunna drivas på affärsmässig grund 2025. När vi i majoriteten i VSAB beslutade om att tillsätta en utredning för att ta fram fakta om de kommande åren så röstade Kristdemokraterna emot. Ni ville inte ha ett ordentligt beslutsunderlag kring ekonomin, ni ville endast belysa vinkeln om försvar och krisberedskap. Kristdemokraternas linje verkar vara flygplats till vilket pris som helst.

Våra frågor till Amanda Agestav är: Vilket nytt ägardirektiv vill Kristdemokraterna ge Nya Västerås flygplats nu när bolaget visat att de inte kan nå målen i det befintliga?

När är det nog? Hur många miljoner back får flygplatsen gå? Hur länge ska vi ge pengar till en flygplats som inte bär sig istället för att satsa de pengarna i vård, skola eller omsorg? Det är uppenbarligen inte 30 miljoner, går gränsen vid 40 eller 50 miljoner av västeråsarnas pengar? Eller finns det ingen gräns?

Utredningen, som ni var emot, visar att underskotten kommer öka i framtiden. Innevarande år är budgeten ett underskott på 24,5 miljoner och redan 2025 säger prognosen att underskottet kommer att bli närmare 30 miljoner. Då är inte kommande investeringar inräknade, bland annat behöver rullbanan toppas om någon gång under de kommande åren. En investering på mellan 80 och 120 miljoner som renderar årliga kostnader på mellan 5 och 8 miljoner. Utredningen tillsammans med ledningen på flygplatsen har även konstaterat att det inte går att skära ned på flygplatsen kostnader ytterligare utan att riskera flygplatsens säkerhet.

För oss socialdemokrater var det med utgångspunkt i utredningen inte svårt att ta ställning. Efter alla dessa år är det nu helt logiskt och önskvärt att prioritera välfärden och att föreslå en strukturerad avveckling av flygplatsbolaget och därmed den instrumentella flygplatsen.

Vi vågar dessutom slå fast att det inte kommer att komma någon annan aktör som löser våra underskott och därför menar vi socialdemokrater att vi nått vägs ände i frågan om den kommunala finansieringen av flygplatsen.

Den socialdemokratiska kommunfullmäktigegruppen genom

Anders Teljebäck (S), kommunstyrelsens ordförande.

Carin Lidman (S), ledamot i kommunstyrelsen.

Staffan Jansson (S), ledamot I kommunstyrelsen.

Ann-Louise Molin Östling (S), ersättare i kommunstyrelsen.

Jonas Cronert (S), ersättare i kommunstyrelsen.

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel