Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Idétorka i Stadshuset

För att i någon mån gottgöra min inblandning i debatten om resecentrum och negativa inställning till förslaget vill jag komma med något som kan ersätta ett eventuellt uppgivet projekt. För som jag tycker mig se råder en viss idétorka i stadshuset. Jag har ett spektakulärt förslag som kan bidra till att göra Västerås till den metropol som man vill bli.

Idén kommer från Helsingfors Centralstation. Den inryms i en stor hall och är ändstation med gavel. Nu till förslaget. Döm det inte som galet utan fortsätt att läsa och spinna vidare på vad det kan utvecklas till om 10–30 år i framtiden. Föreslå SJ att de kapar bort 100 meter räls på fyra spår vid den nuvarande stationen och sätter upp stoppbockar vid rälsändarna. Tak byggs ut över perrongerna åt vardera sidan. Mellan stoppbockarna är nu ett område 35 x 100 meter för människor att röra sig på. Och man kan som resande nå åtta tåg från markplanet. Den som bara tänker passera Västerås gör tågbyte med en promenad på ett par hundra meter. Om det nu inte blir en lov inne i city också. De där som har bråttom från Örebro in till Stockholm, de kan ta magnettåget och svischa förbi norr om staden. De har ändå inte tid med Västerås. Under eller över promenadytan kan den nya citybanan ha en station. Godsjärnvägen förutsätts få sin nya sträckning norr om staden.

Ovanför de 100 meterna på fem meter höga pelare kan SJ bygga upp ett eget forsknings- och utbildningscenter som får fart på utvecklingen av transport på räls. De kan bygga en tio våningar hög byggnad på 25 000–35 000 kvadratmeter. Skulle inte det här kunna uppfylla Benny Nores önskan om ikonbyggnad? Är inte Västerås med sina anor i järnväg en bra plats för SJ:s utvecklingscenter?

Bangården är bred. Bredvid det här utrymmet som tas i anspråk för ovanstående kan en viadukt på pelare byggas för fyra spår så att persontågen från landskapen omkring kan stanna till och plocka upp eller släppa av resenärer. När de via en trappa eller hiss kommer ned på gatuplan kan de gå ut mot Mälarstranden eller city utan hinder via öppen famn till land och strand.

Medge att en station som skissats här vore ett resecentrum med många alternativ och möjligheter och framför allt för resenärerna nära och lätt att komma till och från tågen. Detta är som sådant tänkt i brainstormingens anda. Kunna vidga perspektiv och vara uppslag till något att förverkliga.

Tore Nordlund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel