Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Jag brinner för en skola med fokus på kunskap för alla

Svar Lars Nordins inlägg i VLT den 23 november, "Skolans misslyckande ger ökade kostnader”.

Jag håller med Lars om att det viktigaste förebyggande arbetet av alla är en skola med fokus på kunskap där så många elever som möjligt klarar kunskapsmålen och lämnar grundskolan med godkända betyg.

För att klara uppdraget behöver vi satsa på skolan och ha fokus på kunskap vilket är precis vad majoriteten (S, L, C, MP) i Västerås har. Precis som Lars skriver har Västerås satsat alldeles för lite pengar på skolan under åren. Liberalerna var i opposition förra mandatperioden och kritiserade då starkt Västerås låga skolpeng och bristande kunskapsresultat.

Nu är vi en del av majoriteten och har tillsammans ökat ersättningen/elev i grundskolan med 3 570 kronor för elever i förskoleklass, 3 570 kronor för åk 1–3, 1 090 kronor för åk 4–6 och 3 000 kronor/elev i åk 7–9 för 2020.

Det utöver de ökningar vi genomförde 2019, ökningar för demografi, ökade lokalkostnader, 112 Mkr för social vikt och ytterligare pengar i nyanländersättning till Västerås skolor. Den satsningen ger ökade förutsättningar för skolan att klara sitt uppdrag, men självklart är inte pengar allt.

En viktig faktor för att elever ska nå kunskapsresultaten är att må bra och känna sig trygga på skolan och där spelar elevhälsan en viktig roll. Jag är därför väldigt glad att det genom tidigare satsningar finns kuratorer på alla skolor.

Kuratorerna spelar en extra viktig roll i samspelet med individ- och familjenämnden och kan vara en av förklaringarna till det ökade inflödet av anmälningar från skolan. Men, jag vill vara tydlig, om vi genom kuratorer på alla skolor fångar upp och når de barn och ungdomar som behöver stöd så tycker jag det är bra. Ju fler vi kan hitta tidigt och ge stöd, desto bättre.

Lars lyfter också otrygghet, skolfrånvaro och skolans kompensatoriska uppdrag i sin debattinsändare. Där kan jag glädja Lars med att vi från majoriteten, på olika sätt satt fokus på dessa frågor och följer dem noga med både insatser och regelbunden uppföljning från nämndens sida.

I förra veckan gav också, en enig nämnd, förvaltningen i uppdrag att utreda hur Västerås stad aktivt kan arbeta med att erbjuda de elever som riskerar att inte nå målen ett extra skolår så tidigt som möjligt under skolgången. Det är en insats som är möjlig redan idag men som används alldeles för lite på låg- och mellanstadiet. Lillhagsskolan i Skärholmen är en skola som använt det länge och de lyckas också mycket bättre med sitt kompensatoriska uppdrag.

Jag håller med Lars om att vi behöver satsa på skolan och det är precis vad vi nu gör.

Som grundskolenämndens ordförande brinner jag för en skola med fokus på kunskap där alla barn – oavsett bakgrund får det stöd de behöver för att förverkliga sina egna drömmar.

Kunskapsresultaten i Västerås ökar men jag är långt ifrån nöjd och kommer fortsätta arbeta för ökade kunskapsresultat hos Västerås elever.

Anna Lundberg (L)

ordförande grundskolenämnden

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel