Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Kina bygger magnettågslinje för att boosta ekonomin

Positiva nyheter från Kina. De vill bygga magnettåg den 400 kilometer långa sträckan mellan Shanghai–Hangzhou och Ningbo. Shanghai med 26 miljoner invånare, Hangzhou regionhuvudstad och Ningbo ytterst stort industriområde.

Shanghais nuvarande 3 mils magnettågslinje har varit i drift sedan 31 december 2003. Sträckan tillryggaläggs på runt sju minuter kontra bil 45 minuter. Nämnda bana stärker områdets infrastruktur. Borde lätta dagens enorma köer drastiskt.

Kinas magnettåg är utvecklat utgående från Tyska Transrapid. De har dock varit sparsamma med de tekniska detaljerna så jag förutsätter att tekniken är någorlunda likvärdig. Kinas tåg når dock fourth floor på en sträcka av endast 100 meter kontra Tyska Transrapid 10 procent.

Då magnettågsbanan byggs med färdiga prefabricerade lätta bansektioner som läggs på de i förväg byggda pelarna och montaget görs med minimal arbetsstyrka torde Sverige och Kina kostnadsmässigt vara ekvivalenta.

Nämnda 400 kilometers projekt. Totalkostnad 14 miljarder dollar, växelkurs på 9.3 ger 130 miljarder svenska kronor eller en milkostnad på 3,25 miljarder. En totalsumma inklusive tåg och stationer plus att banan går genom ytterst tättbebyggda storstäder som torde öka kostnaden markant.

Detta verifierar att ett betydligt enklare dubbelspårigt projekt i Sverige torde hamna på 2 – 2,8 miljarder per mil.

Magnettågets underhållskostnad är dock väsentligt lägre. Trots tre gånger högre hastighet 600 km/h än dagens tåg är underhållsbehovet endast 30 procent av motsvarande för HSR (High Speed Rail) i 250 km/h i icke blandad trafik.

Magnettågets högre tillgänglighet (99.98 procent) och minimal störningskänslighet torde göra det överlägset andra alternativ.

Kinas nyutvecklade 600-magnettåg CM1 färdigtestas till nästa år. Trots detta är ett antal magnettågsprojekt redan i start fasen bland annat den 98 mil långa sträckan Guangzhou – Wuhan. Byggarbetena påbörjas i år och har planerats sedan 2015.

Deras lokala 200 km/h:s variant för sträckor på 50 till 200 kilometer är aktuellt för 150 städer (varav 30 miljonstäder) och 107 turistdestinationer.

Västerås – Stockholm är 115 kilometer långt men torde förlängas i ett senare skede varför en 200 km/h:s variant inte är aktuell.

Världens största tågtillverkare CRRC har inofficiellt inte tidigare pushat för magnettåget. Dock med ett eget framtaget sådant är tongångarna helt annorlunda.

Av tekniska innovationer graderar Kina magnettåget till andra plats efter månlandaren.

Trafikverket har sagt att det är okej att bygga magnettåg på kortare sträckor. En möjlig sådan kan vara att testa sträckan Västerås – Stockholm samlokaliserad med E18/E4 med en Park & Ride-station grenslande E18 vid Hälla alternativt framtida (?) yttre E18 vid avfart Irsta.

Lokaltrafiken i Stockholmsområdet har de senaste två åren vuxit med 1.5 SJ. Vi kan dra nytta av detta genom att knyta Västerås effektivt närmare. Därmed möjliggöra ett friare val av bostads- och arbetsort.

En magnetbana Stockholm – Västerås 115 kilometer skulle få restider på 16 minuter (500 km/h:s magnettåg) kontra dagens runt 1 timma med tre mellanliggande stopp. Med endast tre vändande tågsätt klaras tre, fyra avgångar per timma vilket medför två timmars daglig sparad pendlingstid.

Carl-Åke Utterström

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel