Vidare till vlt.se

Debatt: Klumpigt uttalande av Ulla Persson

Den 15 juni kritiserar Ulla Persson (S) den planerade avveckling av det kommunala flygplatsbolaget i en intervju i P4 Västmanland. Hon kritiserar framför allt argumentationen kring att de pengar som används för att täcka flygplatsens underskott lämpar sig bättre inom skola, vård och omsorg. Hon påstår att 30 miljoner kronor är "som att spotta i Mälaren" för vår verksamhet, den kommunala kärnverksamheten.

Persson må vara en erfaren politiker men hon har uppenbarligen en mycket skral erfarenhet av vård- och omsorgspolitik.

För 30 miljoner kronor skulle vi till exempel kunna anställa cirka 85 vårdbiträden, 70 undersköterskor eller 55 sjuksköterskor till äldreomsorgen – vilket avsevärt skulle höja kvalitén i vår verksamhet. Jag och mitt parti gick till val på att prioritera den kommunala kärnverksamheten, det är precis vad vi gör nu.

Självklart kan man som politiker landa i att flygplatsen är något som borde få kosta närmare 30 miljoner kronor varje år. Men att påstå att det är "som att spotta i Mälaren" när det gäller vård och omsorg är att föra folk bakom ljuset. Det är högst anmärkningsvärt att en före detta socialdemokratisk kommunstyrelseordförande tillgriper den typen av argumentation.

Jacob Axelson (L)

ersättare i äldrenämnden