Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Kombinera resecentrum med ett par magnetbanor

Västerås kommer alltmer i framtiden att integreras med Storstockholmsområdet. Att lokaltrafiken är omfattande och betydligt kraftfullare än i andra områden i Sverige, är ett bra argument för att utreda en tidsenlig magnettågslösning.

Magnettåg känns bra igen från Shanghai med daglig sedan 2003. Shanghais dubbelbana är tre mil lång, och därmed synnerligen beprövad. Den erfarenhet för kortare sträckor som Stockholm – Uppsala, Stockholm – Västerås dels direkt dels via Arlanda, det är vad som kommer att ge regionen en grön utveckling.

Ett projekt Västerås – Stockholm samlokaliserad magnetbana med motorvägskorridor E18/E4 skulle kunna färdigställas på cirka två års projekteringstid och cirka fyra års byggtid. En Park & Ride-station grenslande E18 ger bilister alternativet antingen egen bil på 85 minuter eller magnettåget direkt på cirka 15 minuter.

Trafiken på E18 uppgår till 20 000 till 60 000 bilar per dygn enligt Trafikverket. En bedömning är 10 000 -15 000 dagligdags överförs till magnettåget. Om vi väljer fördomsfritt att undersöka ett sådant magnettågssystem, så får vi ett ytterst robust tågsystem, och grundlägger därmed en grön utveckling i Storstockholms regionen. För Västerås - Stockholm föreslås tre stycken sex-vagnars tågsätt.

Kina satsar nu stort på den här typen av magnettåg med runt 5 000 kilometer som ska färdigställas inom 20 år. Ytterligare 3 000 till 4 000 kilometer på förstudiestadiet. 500 kilometer ska vara klart till 2025 och 1 000-tals kilometer ska vara i kommersiell drift till 2026.

Det Kinesiska magnettåget färdigtestas 2021 och är byggd med utgångspunkt från det kända Tyska Transrapid, som går kommersiellt i Shanghai.

Eftersom trängseln är störst ju närmare vi kommer Stockholms central, så är en avlastning där motiverad. Vi får på det här viset en referensbana som kan innebära en nystart för Sverige efter coronan och definitivt vara ett kraftfullt verktyg att motverka klimatförändringen genom överförande av privatbilsåkande till kollektivresande. Ett ytterst konkurrenskraftigt alternativ till egen bilkörning.

Detta skulle också kraftigt öka tillväxten i Västerås, Arlanda och Stockholmsområdet. Vi hoppas på en grön framtid, och magnettåget kan hjälpa oss en bit på vägen. Utred magnettåg också i storregionen Stockholm.

Ole Rasmussen

Carl-Åke Utterström

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel