Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Kunskap kräver skickliga pedagoger och studiero

Kommentar på inlägget "Skolkvaliteten måste skärpas”, VLT den 23 juli.

För liberaler är kunskapsskolan sättet att ge alla barn en chans att hitta sin väg och uppnå sin dröm, även om starten i livet sett olika ut. Liberalerna är – och har alltid varit – skolpartiet. 

Flera moderata företräder radar i VLT upp förslag för att förbättra grundskolan som kommer direkt ut Liberalernas skolpolitiska program. Debattörerna verkar inte heller uppdaterade kring det som efter krav från Liberalerna sker i skolpolitiken nationellt till exempel: en obligatorisk språkförskola – som utreds och presenteras i höst, förslag på hur vi ska öka lärarnas befogenheter för att förtydliga att det är läraren som ska bestämma i klassrummet och att skolans lärare inte ska straffas när de ingriper mot stöket i syfte att upprätthålla ordningen. 

Vår främsta prioriterade fråga nationellt är studiero i skolan, som är en förutsättning för en skola med fokus på kunskap.

Det finns ingen genväg till kunskap: det kräver skickliga pedagoger och studiero i alla klassrum. Vår främsta prioriterade fråga nationellt är studiero i skolan, som är en förutsättning för en skola med fokus på kunskap. Till skillnad från Moderaterna är det Liberalerna som aktivt drivit frågan om att avveckla barn- och elevombudet. Det är obegripligt att det moderata partiet försvarar en funktion som vi menar helt underminerat respekten för Sveriges lärare. 

Vårt förslag och krav på ett statligt huvudmannaskap för skolan och lärarna är  knappast en nyhet. Vi drivit på för en statlig skola i decennier – mot den socialdemokratiska kommunaliseringen som vi menar dels har sänkt läraryrkets status och bidragit till oacceptabla skillnader inom och mellan landets kommuner. Vi driver frågan för att alla barn i hela Sverige ska få samma möjligheter att gå i en bra skola. 

När det gäller kunskapsresultaten i Västerås så är de för låga.

För skolan och förskolan ska vara likvärdig. Det innebär bland annat att utbildningen ska uppväga skillnader i barns och elevers bakgrund och förutsättningar. För att lyckas med det menar vi att staten måste ta tillbaka ansvaret för skolans styrning och finansiering fullt ut.

På Liberalernas förslag kommer ett beslutsunderlag att tas fram under denna mandatperiod, vi välkomnar om fler partier erkänner att kommunaliseringen misslyckats och även på denna punkt ansluter sig till vår skolpolitik. 

När det gäller kunskapsresultaten i Västerås så är de för låga. Det kommer att ta tid, resurser och kräva hårt arbete för att vända resultaten. I Västerås har skolpengen under många år varit låg och även om lärarna är viktigast, inte skolpengens storlek, så finns det likväl en punkt där ansvariga måste satsa på skolan för att ha råd att anställa de bästa lärarna, fler behöriga och fler speciallärare. 

Det tar tid att vända resultaten, men vi har genom att lokalt omfördela resurser kunnat öka skolpengen till grundskolan och dessutom genomfört en lönesatsning främst riktat till lärare. Vi nöjer oss dock inte med det utan kommer att fortsätta kämpa för ökade resurser till skolan såväl nationellt i budgetförhandlingarna som lokalt för att höja kunskapsresultaten i Västerås. 

Roger Haddad (L)

skolpolitisk talesperson

Anna Lundberg (L)

ordförande i grundskolenämnden, Västerås

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel