Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: L: Även hemmasittare måste få en chans att klara skolan

Replik på inlägget "Behandla hemmasittarna med kärlek och omtanke", VLT den 19 juni.

Hannah Bratt lyfter vikten av omtanke kring elever som av olika skäl inte går i skolan. Jag instämmer i att de eleverna måste uppmärksammas mer och att arbetet för att få de tillbaka till skolan måste intensifieras.

Ett stort problem som jag märker i riksdagsdebatterna är att vissa partier tyvärr alltid nämner hemmasittarna i samma debatt som skolkarna. Liberalerna motsätter sig all form av skolk och otillåten frånvaro.

Skolplikten ska gälla i grundskolan utan undantag och i gymnasieskolan har vi medverkat till att skollagen skärpts så att närvaroplikt råder från den dagen man tackat ja till en gymnasieutbildning. Med det sagt får vi inte generalisera kring elever som har funktionsnedsättningar och andra svårigheter som gör att de inte klarar av en vanlig undervisningssituation. Det kan gälla det pedagogiska upplägget men inte minst miljön i klassrummet eller ute i skolkorridoren och matsalen.

Problemet med hemmasittare som utgör åtminstone 4 000–5 000 i landet –tyvärr förs ingen statistik – men det är den siffran som oftast nämns, kräver att huvudmännen tar detta på allvar. Hemmasittarna kan med rätt stöd, specialpedagogiska insatser, hjälpmedel, anpassat schema och sovring bland ämnena ta steg för att öka närvaron och se till att de klarar kunskapsmålen.

Dessa elever har också rätt till en bra skola och därför måste även de få en chans att lämna skolan med godkända betyg. Liberalerna har lyft detta problem återkommande och det är en besvikelse att stöket i klassrummet och andra ordningsstörningar i skolan inte tas på större allvar, vilket särskilt drabbar elever som mest behöver skolan.

Distansundervisningen har också nämnts som ytterligare en möjlighet men målet måste alltid vara att eleverna ska delta i skolan.

Vi ser också att flera kommuner fortsätter dra ner på stödet till eleverna men också att inkluderingen, att alla elever ska gå i vanlig klass oavsett förutsättningar, i stället bidragit till att många slagits ut.

Liberalerna har nu fått igenom en statlig utredning som ser över detta, bejaka och förtydliga förekomsten av resursskolor i skollagen men också tillgången på särskilda undervisningsgrupper. Elever har olika behov och skolan måste ha en palett av pedagogiska åtgärder som skapar möjligheter i stället för utslagning och utanförskap som många hemmasittare riskerar.

Distansundervisningen har också nämnts som ytterligare en möjlighet men målet måste alltid vara att eleverna ska delta i skolan. Inget kan ersätta det sociala, kontakten med skolkamrater och lärarnas undervisning och närvaro i klassrummet.

Roger Haddad (L)

Skolpolitisk talesperson

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel