Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: L: Flygplatsbolaget har haft 15 år på sig att åstadkomma utveckling

Replik på inläggen ”Var är konsekvensanalysen” och ”Ett absurt ägardirektiv”, vlt.se den 6 januari.

Vi vill först tacka Ulf Gelberg och Hans Johnsson för att de ger oss möjligheten att förtydliga vårt debattinlägg ”Moderata myter om flygplatsen”, vlt.se den 27 januari.

Först till Ulf Gelbergs frågeställningar. 

Konsekvenserna av att avveckla verksamheten i flygplatsbolaget är välkända.  Då ingen av de som skulle ha ett intresse av att ha kvar den instrumentella flygplatsen har visat intresse för att deltaga i finansieringen av nuvarande underskott, måste det tolkas som att konsekvenserna är ringa. Utöver de direkta besparingarna för Västerås stad har det skapat mycket positiva förutsättningar för en både flyg- och markstrategi som omfattar både Johannisbergs nuvarande flygverksamhet och verksamhet på Hässlö som inte är beroende av en instrumentell flygplats.

Så till Hans Johnssons frågeställningar.

Det har arbetats hårt under minst 15 år för att på olika sätt förbättra flygplatsbolagets ekonomi, det har icke lyckats. 

Det ägardirektiv som har varit giltig fram till nu, fastställdes på bolagsstämma 2017-10-09 efterbeslut i kommunfullmäktige 2017-09-07. Detta ägardirektiv innehåller de ekonomiska ramarna som vi icke har kunnat uppfylla. Samtliga partier inklusive Moderaterna var överens om de ekonomiska ramarna.

I40-punktsprogrammet skapades på hösten 2018 och speglar det ägardirektiv som redan var giltig. I ägardirektivet fanns ingen begränsning för nya avtal eller förlängningar men på grund av mycket stora kostnader i samband med ett tidigare rejält misslyckat avtal med stor förlust måste man inhämta ett godkännande från stadshus/Kommunstyrelsen.

Något skäl till att opponera mot denna process finns därför inte. Styrelserna har haft alla möjligheter att agera. Styrelserna har hela tiden haft ambitionen att utveckla flygplatsbolaget utan framgång på intäktssidan. De har inte kunnat leva upp till ägarnas tydliga ekonomiska krav, och dessa har varit kända sedan oktober 2017. Med olika styrelser har flygplatsbolaget haft 15 år på sig att åstadkomma utveckling, Liberalernas slutsats är att det inte går, och har agerat därefter.

Erik Ödmansson (L)

Henrik Östman (L)

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel