Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: L och MP: Vi vill modernisera och utveckla kommunens kollektivtrafik 

Inför höststarten har en del föräldrar hört av sig och haft synpunkter på förändringar som sker av skolskjutsar framför allt i Tidö-Lindö och Barkarö området. 

Som ansvariga för kollektivtrafik och grundskola vill vi därför tydliggöra våra intentioner och varför förändringar ibland sker. 

Vi vill utveckla möjligheterna att resa kollektivt i Västerås kommun. Trygga och tillförlitliga resor med kollektivtrafik som buss eller tåg är bra för både miljön och ekonomin och ger västeråsare en frihet i vardagen.

För att fler ska kunna resa smidigt och miljövänligt med kollektivtrafiken är det lika viktigt att vi utnyttjar den trafik vi redan har på bästa sätt som att vi bygger ut kollektivtrafiken.

Vi vill också att hela kommunen ska kunna leva och utvecklas hållbart. Gemensamt i styret har vi kommit överens om att öka resurserna till grundskolan för att fler elever ska lämna grundskolan med godkända betyg. Tanken är dock inte att elevpengen ska ätas upp av ökade skolskjutskostnader när vi kan leva upp till riktlinjerna genom samutnyttjande av kollektivtrafiken. 

För att fler ska kunna resa smidigt och miljövänligt med kollektivtrafiken är det lika viktigt att vi utnyttjar den trafik vi redan har på bästa sätt som att vi bygger ut kollektivtrafiken. Ett sätt att göra det är att vi på de sträckor där det finns kollektivtrafik och plats på bussarna använda dem även för skolskjuts. Vi har på flera ställen i staden haft dubbel trafik med platser över, på samma sträckor. Det är varken bra för miljön eller kommunens ekonomi.

Att samordna skjutsarna ger dessutom en möjlighet att rädda och utveckla några av våra landsortslinjer som i dag riskerar nedläggning på grund av för dåligt reseunderlag. Samtidigt som det skapar förutsättningar för att i framtiden få till nya linjer och tätare avgångar på landsbygden.

De som har rätt till skolskjuts ska självklart få det även i fortsättningen. 

Efter ett gediget arbete från våra skolskjutshandläggare så har det identifierats ett par områden där kollektivtrafiken genom åren förbättras och där det nu är möjligt att erbjuda skolskjuts med kollektivtrafiken samtidigt som lagstiftning och riktlinjer för skolskjuts uppfylls. När förändringarna nu genomförs så möjliggör det också för alla elever som bor i området att få busskort, oavsett om man valt en kommunal- eller en fristående skola. När allt fler använder sig av det fria skolvalet och väljer skola så är det många i dessa bostadsområden som tidigare fått lösa sitt eget busskort som nu i stället kan ansöka och beviljas busskort via kommunen. 

Ett busskort ger friheten att kunna åka direkt från skolan till föreningsaktiviteter eller hem med kompisar, en frihet som inte funnits på samma sätt när man beviljas skolskjuts med separat buss. 

För att inte elever ska behöva vänta alltför länge på hemresor kommer en extra buss avgå, som kollektivtrafik från Nybyggeskolan klockan 15.30 på eftermiddagarna och vi för löpande diskussioner med Svealandstrafiken och Kollektivtrafikmyndigheten om att kunna justera hållplatser och avgångar för att få till ytterligare förbättringar. 

I dessa coronatider ska vi självklart göra allt vi kan för att minska smittspridning. Vi kommer självklart att följa de regler som myndigheterna ställer och även följa upp eventuella effekter av förändringarna. 

Vi vill båda verka för att modernisera och utveckla kommunens kollektivtrafik så att Västerås står väl rustat inför framtiden. Vi vill att fler i framtiden ska kunna känna friheten att välja ett smidigt och miljövänligt resealternativ. Detta är nödvändigt för att hela kommunen ska kunna utvecklas och leva. 

Anna Lundberg (L)

Ordförande grundskolenämnden

Anna Thunell (MP)

Ordförande tekniska nämnden

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel