Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Lägg inte ner specialklasser

Annons

Alla elever ska få det stöd de behöver för att klara sin skolgång. Även om detta redan står i skollagen vet vi att långt ifrån alla elever får den anpassning de behöver. Det kan vara i form av pedagogiskt stöd genom speciallärare, hjälpmedel om man har dyslexi eller undervisning i mindre grupp. För många elever är detta helt avgörande för att få en chans att uppnå godkända resultat i alla ämnen.

Liberalerna uppmärksammande tidigt frågan om inkluderingstanken som vi menar har gått för långt, resultat har istället blivit att många elever slagits ut från undervisningen. Rätt utformat och med stora stödinsatser kan vissa elever sitta med i en ordinarie skolklass, men för elever med vissa diagnoser krävs helt andra lösningar.

Vi vet också att minst 5000 elever i Sverige är hemmasittare, många har diagnosen autism. Att så många elever inte går i skolan på grund av brister i anpassning och stöd är ett misslyckande för samhället. Mörkertalet är stort då staten inte följer upp detta nationellt vilket vi lyft i riksdagen i samband med att vi kallade till oss Specialpedagogiska skolmyndigheten till utbildningsutskottet.

Liberalerna menar att inkluderingsparagrafen i skollagen måste ändras och förtydligas. För vissa elever är den ordinarie klassen helt enkelt inte ett alternativ, snarare bidrar det till förvaring och ett permanent utanförskap.

Till skillnad från Socialdemokraterna har vi under lång tid slagits för att behålla specialskolorna. Vi beslutade också i regeringsställning att återinföra speciallärarutbildningen vid landets högskolor och universitet efter att den socialdemokratiska regeringen beslutat att stoppa utbildningen av speciallärare. Den skada deras beslut resulterade i ser vi fortfarande konsekvenserna av.

Liberalerna har i förhandling med regeringen fått igenom att skollagen ska ändras och nu har en utredning tillsatts. Uppdraget är att slå fast att elever har olika typ av individuella behov och därmed måste skolan hitta olika lösningar utanför den ordinarie undervisningen för att de ska klara sin skolgång. Detta oavsett om det är placering i resursskola, särskild undervisningsgrupp eller särskola.

Kommunerna ska inte av ideologiska – eller vilket är vanligast – av ekonomiska skäl lägga ner specialklasser och resursskolor för att trycka in alla elever i den ordinarie undervisningen. Rektorer som kan de här eleverna har visat att man kan hitta bra lösningar på sin skola. Det ska heller inte råda något tvivel om att speciallösningar får beslutas.

Förutom en förändring kring inkluderingsbegreppet anser Liberalerna att vi måste komma åt stöket i skolan. Frågan om studiero och arbetsro i klassrummet och i korridorerna är lika viktig. Vi ser att sex av tio elever svarar i enkäter att de störs av andra elever, en tredjedel av lärarna uppger att de får lägga allt mer tid för att upprätthålla ordningen i klassrummet, detta är inte är acceptabelt.

De elever som drabbas mest av detta stök är elever med autism och andra typer av funktionsnedsättningar men också de elever som behöver mest stöd från skolan. Liberalerna driver nu kravet att skollagen ska ses över kring lärarnas befogenheter men vi är också kritiska till barn- och elevombudet vid Skolinspektionen som på ett obegripligt sätt drivit skadeståndsärenden mot lärare som ingripit för att upprätthålla ordningen i klassrummet.

Roger Haddad (L)

Liberalernas skolpolitiska talesperson

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel