Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Lägga ned Hässlö flygplats – det enda rätta

Heder åt Anders Teljebäck som äntligen har initierat nedläggningen av flygplatsen på Hässlö efter år av långbänk. Men som vanligt för socialdemokratiska beslut så kommer det väl sent. Det skulle ha kommit redan för fem till tio år sedan, så hade vi sluppit hundratals miljoner bortkastade till ingen nytta, pengar som kunnat gå till omsorg, vård och skola.

För de som talar om att flygplatsen är viktig för näringsliv och företagande i regionen så är det bara att hänvisa till att de flesta företrädare för näringslivet klart har deklarerat att flygplatsen inte har någon betydelse för näringslivet.

Till de nostalgiker och drömmare som drömmer om en glänsande framtid för Hässlö flygplats kan man bara säga ”sluta drömma”. Det finns inte skuggan av en chans att Hässlö kan utvecklas till något annat än det är i dag med fortsatt stora underskott. Största anledningen är att Hässlö ligger för nära Arlanda med sitt stora utbud av destinationer och med utomordentliga kommunikationer både med buss och tåg.

För de som talar om att flygplatsen är viktig för näringsliv och företagande i regionen så är det bara att hänvisa till att de flesta företrädare för näringslivet klart har deklarerat att flygplatsen inte har någon betydelse för näringslivet. Det finns ingen som i dag skulle komma på tanken att använda Hässlö för affärsresor. Man kommer till Stansted men sedan är det stopp. Att ta sig därifrån till Heathrow är inte ett alternativ. Alltså är det bara turister som kan utnyttja direktflygen från Hässlö.

För de som anför beredskapsskäl för att behålla flygplatsen så kan man påpeka att bansystemet byggdes under andra världskriget enligt de förutsättningar som då gällde. Att slå ut en flygplats då krävde insats av bombflyg varför Hässlö var relativt väl skyddat. Detta gällde fortfarande i stort under hela 1900-talet. I dag används missiler för sådana operationer. En eller två välriktade missiler är förmodligen vad som behövs för att fullständigt slå ut flygplatsen. Det är bara att se vad som hänt i omvärlden, till exempel attacken på Qassem Soleimani.

För brandflyg så gäller för helikoptrar att det är bättre att inrätta mobila tanknings- och serviceenheter nära bränderna. Vad det gäller brandflygplan så är de som används här konstruerade för att kunna utnyttja korta provisoriska landningsbanor. Det innebär att Johannisbergs flygplats skulle vara mycket väl lämpad för detta. Den har tre banor, en 850 m lång och 23 m bred asfalterad bana och två gräsbanor på 840 m respektive 700 m. För de aktuella brandflygplanen är det även möjligt att starta och landa på vatten. För ambulansflyg och organflyg så gäller att om helikopter används så landar de vid lasarettet. Helikopter bör vara det bästa alternativet upp till omkring 200 km.

För längre organtransporter med flyg så borde även här Johannisberg kunna användas. Det är inga stora plan man använder. Även de flygplan som pilotutbildningen använder sig av bör kunna utnyttja Johannisberg. Likaså det elflygplan som man planerar att köpa in.

Vad gäller att utveckla Hässlö till ett nav för elflyg så är det en dödfödd idé. Hur tror man att någon skulle kunna tänka sig att åka från Stockholm till Västerås för att ta elflyg till Göteborg, Visby eller Sundsvall? För det är ungefär så långt man kan komma inom överskådlig tid med det krav på reservkapacitet som finns. Att planet bara rymmer 19 personer spelar nog ingen roll, det lär inte bli någon rusning efter biljetter.

Så det enda rätta måste vara att lägga ned Hässlö och rusta upp Johannisberg för några miljoner. Bygg sedan en ny stadsdel på Hässlö med omgivning. Och ett litet tips, behåll landningsbanan och gör den till en boulevard i stadsdelen.

Torbjörn Einarsson

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel