Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Lärare saknas – och det blir än värre om inget görs

Nu har skolan startat. Trots det har Västerås väldigt många lärartjänster utlysta.

Det betyder att väldigt många elever kommer börja skolåret med färre lärare än nödvändigt. Det är oroande att skolorna inte har tillräckligt med lärare när skolstarterna börjar.

Det är varken bra för elevernas möjlighet att få den utbildning som de behöver eller för lärarnas arbetssituation.

Den framtida lärarbristen har varit aktuell under våren och sommaren då det kommer att saknas tusentals behöriga lärare i framtiden. På nationell nivå finns en debatt om hur man ska tackla utmaningen.

Men redan nu är det brist på behöriga lärare. Från majoritetens sida i Västerås är det tyst.

Inför skolstart sökte Västerås stad runt 50 lärare och nu när skolan och förskolorna dragit i gång igen söks det fortfarande efter 35 tjänster på stadens förskolor och skolor och då är inte de fristående skolornas efterfrågan inräknad.

Det är också långa handläggningstider för att få lärarlegitimation. Enligt Skolverket är handläggningstiderna varierande där en grupp lärare inte har fått full behörighet på grund av skillnader i sina lärarutbildningar och andra väntar länge på sin legitimation när de avslutat en lärarutbildning.

De har en ambition på fyra månaders handläggningstid men i dag är den upp till ett år.

Sedan den 1 juli finns inte möjlighet till några undantagsregler gällande lärarlegitimation. Lärare utan legitimation i ämnet får inte betygsätta elever utan det måste ske av en legitimerad lärare.

Vi moderater har därför ställt ett antal frågor i kommunfullmäktige om situationen för skolorna i Västerås.

Hur man har tänkt klara den framtida rekryteringen av lärare?

Hur hanteras den osäkra situationen med nyexaminerade lärare ännu inte fått sina legitimationer och därför inte får tillsvidareanställning? Och hur klarar man skolornas situation med ökad belastning när flera lärare inte får betygssätta?

För att möta både den befintliga och framtida utmaningen med bristen på behöriga lärare måste något planeras och förberedas så att eleverna får den utbildning och stöd som behövs för att minst klara praktisk gymnasieutbildning och/eller få grundläggande behörighet till universiteten.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel