Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Ledarskap handlar om att prioritera rätt

I snart ett år har diskussionen om en nedläggning av Västerås flygplats pågått. Aldrig förr har en lokal fråga engagerat så många. Ett engagemang som lett till att Västerås invånare för första gången någonsin ska få utöva sin demokratiska rättighet i en lokal folkomröstning den 21 mars.

Kjell Anthelenius skriver den 5 februari att det är dags att partierna kliver ur skyttegravarna och tar ett gemensamt beslut för västeråsarnas bästa. Vi håller helt med digl. ("Dags att göra en riktig analys") Men först måste många västeråsare gå och rösta och att resultatet blir ett tydligt nej i folkomröstningen. Annars kommer kommunfullmäktiges beslut från den 3 september att ligga fast, det vill säga att avveckla Västerås Flygplats AB, vilket är detsamma som att avveckla flygplatsen.

För oss i Centerpartiet är flygplatsen viktig av tre anledningar:

- Miljö

- Beredskap

- Arbetstillfällen

Vi har bara tio år på oss att hejda klimatförändringarna. Utvecklingen till fossilfritt flyg går i rekordfart, med biobränlse, vätgas och el. Det första svenska elflygplanet för 19 passagerare kommer att vara i trafik om fem år. Till 2030 ska inrikesflyget vara fossilfritt, till 2045 allt utrikesflyg.

Nu utvecklas tekniken på flygplatser för laddning och lagring av el från solceller i anslutning till landningsbanorna. Bland annat i Sveg, Mora, Skellefteå och Säve sker det tillsammans med företag med stark koppling till Västerås. Företag som vill utveckla den klimatsmarta och självkörande flygplatsen med 5G-teknik uppvaktar Västerås. Vår flygplats har alla förutsättningar att bli en viktig del i forskning och utveckling för att snabba på omställningen lokalt och globalt, generera arbetstillfällen och växande företag.

Flygplatsen behövs för beredskapen. I pandemier, skogsbränder, kriser och krig. Men även i vardagen, för att rädda liv. Ambulansflyg och organtransporter sker med hjälp av Västerås flygplats. Vid dåligt väder måste helikoptern ha inflygningshjälp av Västerås flygplats. Ibland är flyget enda alternativet för att hinna i tid. Både för att släcka bränder och rädda en svårt sjuk människa.

Centerpartiet står för ett ledarskap som vågar prioritera. Det handlar inte om antingen flygplats eller undersköterskor – det handlar om både ock.

Samtidigt är flygplatsen redan i dag är förutsättningen för drygt hundra arbetstillfällen som är beroende av en instrumentell flygplats för att bedriva sin verksamhet, bland annat inom pilotutbildningar.

Västerås flygplats är en viktig del av infrastrukturen i Västerås, Västmanland och nationellt, något som både länsstyrelsen och regionen lyfter. Ska vi klara beredskapen och omställningen till klimatsmart flyg behövs rutnätet av de mindre regionala flygplatserna. Som destinationer, men också som tankställen och reservflygplatser.

Partier som vill lägga ner flygplatsen vill framstå som att de i stället prioriterar undersköterskor, lärare och socialsekreterare. Det gör vi också, men det står inte i motsats till att behålla flygplatsen.

Västerås flygplats behövs för miljö, beredskap och företag som genererar skattepengar till välfärden. En billig försäkring när olyckan är framme och en viktig katalysator för det klimatsmarta företagandet i regionen.

Centerpartiet står för ett ledarskap som vågar prioritera. Det handlar inte om antingen flygplats eller undersköterskor – det handlar om både ock.

Vicki Skure-Eriksson (C)

Gruppledare

Eva-Lotta Svensson (C)

Kretsordförande

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel