Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Lyssna på folket och pendlarföreningen

Denna vår har det skrivits och debatterats flitigt om vårt nya resecentrum. Det får man väl tolka som att intresset är stort bland västeråsarna.

Projektcheferna Sanna Edling för Mälarporten samt Jonas Living för resecentrum har i en artikel försökt bringa klarhet i en del frågor som de tycker bör besvaras. Beträffande förprojekteringen för 60 miljoner som fått mycket kritik, skriver de bland annat ”Målet med förprojekteringen är att hitta bästa möjliga sätt att genomföra byggprojektet på. Vi ska hitta det sätt som är säkrast, kräver minst resurser, går fortast och genererar lägst kostnad”.

Det är svårt att förstå att befintlig station måste rivas trots att den fungerar väl och att den skall ersättas med ett provisorium på obestämd tid.

Det är lite skrämmande när man läser att ”vi skall hitta” de bästa lösningarna när ni så hårt har bundit upp er för en arkitektonisk lösning med ett resecentrum hopbyggt med två cykelbroar och att befintlig station måste rivas först. Har man inte prövat de frågeställningarna för länge sedan?

Det är svårt att förstå att befintlig station måste rivas trots att den fungerar väl och att den skall ersättas med ett provisorium på obestämd tid.

Behåll befintlig station och ni har ”hittat” ett sätt att öka säkerheten, ett sätt att minska resursanvändningen, ett sätt som inte tar någon tid alls och ett sätt att minimera kostnaden, jämfört med ett provisorium.

Avslutningsvis, lyssna på folket, vad pendlarföreningen säger, behåll befintlig station och komplettera med ett väntutrymme med rulltrappa på sydsidan. Jag säger ”skär loss” cykelbroarna från resecentrum och bygg dessa som fristående cykelbaneprojekt

Redovisa Trafikverkets planer och tidplan för Västerås bangård. Håll spårområdets sydsida fri från bebyggelse så att nya resecentrum kan placeras i bästa läge. Bygg därefter det nya resecentret i bästa läge anpassat för oss resenärer utan spektakulära och kostsamma utsvävningar.

Erik Wiklander

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel