Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Lyssna på trafikanterna och deras behov

Replik på inlägget "Hillman sprider lögner", VLT den 24 juli.

Jesper Brandberg ägnar nästan hela sin långa debattartikel åt personangrepp på Åke Hillman. I det läge vi har i dag, med en pågående coronapandemi och en ekonomi som riskerar att komma i fritt fall måste vi sansa oss och föra debatten så att den leder framåt i positiv riktning i stället för att syssla med käbbel.

Våra ledande politiker måste nu visa sig vuxna och ta det ansvar som västeråsarna har rätt att kräva av sina högt avlönade förtroendevalda.

Stationshuset saknar i dag den dignitet som den hade förr, då tågtrafiken var långsam och det var lång tid mellan avgångarna. I dagens järnvägstrafik så uppehåller sig resenärerna inte vid stationen, då man där varken kan köpa färdbiljetter eller få upplysningar om tågtrafiken utan man stiger på och av tågen och snabbt färdas vidare med anslutande bussar eller andra färdsätt. Lyssna på trafikanterna och deras behov.

I stället för att lägga ner all politisk kraft och kommunens investeringar på en mycket komplicerad och dyrbar takkonstruktion i miljardklassen så borde man ägna sig åt väsentligheter. Förutom satsningen på äldreomsorgen finns det många fler viktiga politiska initiativ som måste prioriteras:

- Bygga vidare på Mälarbanan, där Åke Hillman var en av de drivande krafterna, och se till att vi får en snabb anslutningstrafik med bland annat Eskilstuna och Arlanda/Uppsala

- Prioritera snabbtågsbanan mellan Oslo–Stockholm. Den är planerad att trafikeras med pendeltåg i 250 km/tim. Tåget kommer att göra korta uppehåll vid flera tätorter längs banan och får på sätt pendelstatus utan att det inverkar nämnvärt på restiden mellan huvudstäderna. Den här satsningen har förutsättning att lyfta hela Mälardalen till att bli landets ledande tillväxtområde.

- Se till att Mälardalens Högskola snabbt utvecklas till ett Universitet. Nationalekonomen Tino Sanandaji vid Handelshögskolan i Stockholm har visat att det billigaste och effektivaste sättet att få en stad attraktiv för näringslivsutveckling är att det finns ett elituniversitet som motor i regionen.

Under den här sommaren har vi fått rapporter om att Mälarvattnet är otjänligt att bada i. Det är inte så konstigt då Västerås Stad varje dygn släpper ut 50 000 ton icke tillräckligt renat vatten direkt ut i Mälaren, som är så giftigt att man blir svårt sjuk av att bara dricka ett glas. I stället för ett onödigt och dyrbart tak måste väl satsningen på en hållbar avloppshantering vara en bättre prioritering?

Åke Hillman var en oumbärlig resurs under planeringen av Mälarbanan som betytt så mycket för Västerås utveckling. Hans kloka ord och engagemang borde nutida politiker lyssna på och ta till sig och respektera.

Åke Nilsson

tidigare vd för ABB Traction och ASEA Traction

Clas Lundberg

tidigare affärsutvecklingschef ASEA Traction

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel