Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: M: Sans och balans behövs i flygplatsdebatten

Annons

Svar till Toni Haids inlägg i VLT den 9 december, "Ledarskap och tydlighet i flygplatsfrågan – ta klimatfrågan på allvar".

Sverige måste fungera. Moderaterna är de första att skriva under att klimatarbetet måste få högre fokus, samtidigt måste vi vara realistiska till hur verkligheten ser ut. Tills vi nått uppsatta miljömål måste vi våga utmana och utveckla drivmedel och energikällan, så att bästa möjliga nivå för klimatet kan nås.

Precis som vi subventionerar kollektivtrafik, vägar och hamnen, för att ta några exempel, anser vi moderater att Västerås flygplats är strategisk viktig för västmanlänningarna och därför driver vi en linje som syftar till att utveckla flygplatsen. Infrastruktur kostar, precis som mycket annat.

Flyget bör användas där det ger fördelar. Kan man ta bil, kollektivtrafik eller tåg så är det naturligtvis bra, men verkligheten är ofta annorlunda. Dels så har inte Sverige en optimal tåginfrastruktur ännu och dels är tidsvinsten med flyg oslagbar många gånger. Då menar vi att det är drivmedlet vi ska rikta fokus på, inte själva färdmedlet.

Det finns flera företag som arbetar med att göra miljövänligare flygbränsle utan att tumma på säkerheten. Flygskolan som verkar på Hässlö, OSM Aviation Academy, har i år beställt elflygplan, de produceras nu och kommer att användas på flygplatsen med start 2021.

Jämför det med alla som åker kryssningsfartyg där bränslet de flesta kryssningsfartyg körs på är bunkerolja.

Så sent som i förra veckan meddelade SAS att de köpt in Airbus A350 som är det mest bränsleeffektiva långdistansflygplanet i dagsläget. Så miljövänligare flyg finns och utveckling pågår.

Jämför det med alla som åker kryssningsfartyg där bränslet de flesta kryssningsfartyg körs på är bunkerolja.

Flygplatsen i Västerås är även med i Projektet Grön Flygplats, vars övergripande mål är att markant minska koldioxidutsläppen, att göra det möjligt att tanka fossilfritt flygbränsle och ladda el-flygplan i takt med att tekniken utvecklas.

Så Västerås flygplats, flygbolag och flygverksamheter jobbar aktivt med att minska sina utsläpp.

Ett annat perspektiv som måste lyftas är trygghetsfrågan. En flygplats kan ur försvarsperspektiv vara relevant om det säkerhetspolitiska läget i världen ändras till det sämre. Dessutom kan det spela en viktig funktion i fråga om exempelvis skogsbränder som 2014 när skogsbranden härjade i Västmanland. Flygplatsen har även betydelse när det kommer till organdonationer. Med andra ord skapar flygplatsen trygghet för västeråsarna.

Vi måste komma ifrån miljöpopulism och rikta fokus mot verkligheten.

Elisabeth Unell (M)

Anna Hård af Segerstad (M)

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel