Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Mälarporten – Västerås ekonomiska svarta hål

Annons

Den 4 december hade kommunalrådet Markus Lindgren (MP) bjudit in allmänheten till Stadsbiblioteket för en stor presentation av Mälarporten. Ansvarig tjänsteman var föredragande på mötet.

Uppdraget att projektera ett nytt resecenter har nu vuxit till allt för stora proportioner. Nu lägger man till både bussterminalen och hela nyprojekteringen av Ängsgärdet till Mälarporten. Miljardrullningen börjar ta fart och fastighetsaffärer görs upp i en rasande fart.

Resecentret kommer att få ungefär samma begränsade funktion som i dag och barriären mot Mälaren kvarstår.

Egentligen är det inget nytt resecentrum man planerar utan projektet består huvudsakligen av ett hiskeligt dyrt tak, designad av den exklusiva danska byrån Bjarke Ingels Group. Kostnaden för enbart taket har, vad som sades på mötet, kalkylerats till 2 miljarder kronor.

Resecentret kommer att få ungefär samma begränsade funktion som i dag och barriären mot Mälaren kvarstår. Man tar bara bort en massa parkeringsplatser för pendlarna och rörelsemönstret till stationen blir komplicerad och transportsträckorna för anslutande trafik blir längre och krångligare.

Det mest anmärkningsvärda, som kom fram på mötet, är att Miljöpartiet accepterar att man behåller det föråldrade reningsverket som i dag finns på området och som dagligen släpper ut 50 000 ton förorenat vatten rakt ut i Mälaren. Detta giftiga vatten är så förorenat att man inte kan dricka ett enda dricksglas vatten av avloppsvattnet utan att bli svårt sjuk. Dessa sakuppgifter kommer ifrån Mälarenergi.

I stället har man tänkt sig att täcka över avloppsanläggningen och plantera en park högt ovanpå reningsverket. Enligt devisen: om vi inte ser det eller inte känner lukten, då blir vi av med problemet.

Mälarporten kommer inte att vara öppen och välkomnande utan är stängd för evärdliga tider. Det blir en fortsatt barriär för Mälaren och till alla befintliga och planerade stadsdelar som nu växer upp söder om resecentret.

Man tänker inte heller bygga den östra övergången över järnvägsspåren då man inte lyckats lösa den väldiga stigningen för cyklar och rullstolsburna. Nu finns bara den västra övergången kvar. Vidare har man dragit in byggrätter som ligger norr om järnvägsspåren därför de ligger för nära järnvägen. Det betyder förstås att ett stort område söder om rangerbangården inte heller får bebyggas?

Inga genomarbetade konstruktionsritningar presenterades utan bara eleganta ”artists impressions” det vill säga vackra illusioner utan kontakt med verkligheten.

Miljöpartiet och tjänstemännen kunde inte presentera en investeringskalkyl över vad hela kalaset kommer att kosta. Det är omöjligt att besvara var det besked som gavs på mötet.

Inga genomarbetade konstruktionsritningar presenterades utan bara eleganta ”artists impressions” det vill säga vackra illusioner utan kontakt med verkligheten.

Vidare kom det fram att förutsättningarna har radikalt ändrats när man nu börjar planera för en snabbjärnväg mellan Oslo och Stockholm. Enligt dessa planer behöver den nya järnvägssträckningen gå genom en tunnel genom Västerås och därför har Västerås Stad bland annat reserverat marken för bussterminalen för detta ändamål.

Det är nu dags att sätta ner foten rejält för galenskaperna kring Mälarporten.

Vårt förslag är att ha kvar resecentret i sin nuvarande skepnad några år till. Använd pengarna som är tänkt för Mälarportens takanläggning till att istället investera i en hållbar och långvarig lösning av Västerås avlopps och vattenreningsverk.

Gör sedan om planerna för det nya resecentret för den framtida Oslo–Stockholm förbindelsen och att öppna upp Västerås för Mälaren.

Åke Nilsson

Åke Hillman

Leif Karlsson

Clas Lundberg

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel