Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Mer sjöfart på Mälaren är framtiden

Annons

Transporterna väntas fortsätta att öka samtidigt som utsläppen måste minska. Därför har regeringen antagit en godsstrategi med ambitionen att flytta över gods från vägtransporter till mer hållbara transporter på järnväg och sjöfart. Det finns en bred politisk enighet om att detta är framtiden.

Sjöfarten är energieffektiv vilket ger mindre utsläpp per transporterat ton jämfört med vägtransporter. Ett fartyg på Mälaren transporterar gods motsvarande 300 lastbilar medan den drivs med motsvarande 20 lastbilsmotorer.

Sjöfarten är samhällsekonomiskt billig. Medan vägen och järnvägen kräver mångmiljardinvesteringar ligger det mesta av infrastrukturen redan klart på sjön.

Det finns dessutom ledig kapacitet både på vattnet och i hamnarna medan det är trångt på vägarna och järnvägarna. Trots nya infrastruktursatsningar på järnvägen blir det svårt att möta efterfrågan på miljösmarta transporter.

Sjöfarten är samhällsekonomiskt billig. Medan vägen och järnvägen kräver mångmiljardinvesteringar ligger det mesta av infrastrukturen redan klart på sjön. Men ska vi föra över mer transporter till sjön behövs förstås satsningar, inte minst på inlandssjöfart och sjöfart utmed våra långa kuster.

Ett exempel är satsningen på att göra sjöfarten effektivare i Mälaren. Det inkluderar nya slussar i Södertälje, förbättrad farled genom Södertälje kanal och Mälaren och projekt i enskilda hamnar såsom Mälarhamnar och Södertälje hamn. Det är investeringar som görs för att underlätta för att frakta mer gods på sjön.

Detta är viktiga satsningar som inkluderar kommuner, regioner, hamnar och transportköpare. Och vi ser många positiva tecken på att näringslivet vill vara med i omställningen. Exempelvis visar IVL:s transportköparindex att hela 21 procent av transportköparna kan tänka sig att betala mer för en transportlösning som innebär mindre miljöpåverkan mot bara 3 procent för sju år sedan.

Kommunerna runt om Mälaren visar ett intresse för att använda sjöfarten mer. Dels genom sina investeringar men också genom sitt samarbete i Mälardalsrådet och samarbetet En Bättre Sits.

Samtidigt visar siffror från Trafikanalys att sjöfarten har möjlighet att dubblera sitt godstransportarbete. Sammantaget lovar detta gott för framtiden.

För att ytterligare höja tempot i att nyttja sjön för godstransporter har regeringen tillsatt en Nationell samordnare för inrikes sjöfart och närsjöfart. I uppdraget låg att ta fram en handlingsplan med konkreta åtgärder för att öka gods på vattenvägen. Nu finns det en sådan – med 62 konkreta punkter. Mälaren är en viktig del och många av de insatser som föreslås kommer att kunna ge effekt just här.

Vi ser nu fram emot att fortsätta arbetet i bred samverkan med alla aktörer runt Mälaren för att ytterligare stärka sjöfartens möjligheter att avlasta vägnätet och leda oss mot målet om en fossilfri fordonssektor. 

Lena Erixon

Generaldirektör, Trafikverket

Katarina Norén

Generaldirektör, Sjöfartsverket

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel