Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Minska ned flygplatsen

Kommentar på inlägget "Var är konsekvensanalysen?", vlt.se den 6 januari.

Jag håller med Gelberg om att det bör vara klart innan folkomröstningen vad man från ansvarigt håll tänker ska ske med markområdena där flygplatsen ligger samt en uppfattning av storleksordningen på kostnaden för att iordningställa marken för alternativ användning såsom industriområde eller bostadsområde.

Eftersom man från ansvariga personer säger att ”rätt använda är dessa marker snarare en tillgång än en kostnad" så verkar man inte säker på sin sak. Sanering och iordningställande kanske kommer att kost mer än 10 á 20 års underskott i verksamheten. Denna kostnad har aldrig mig veterligen presenterats i några utredningar eller underlag för nedläggningen och detta är ju mycket viktig information inför folkomröstningen.

Sedan är det ju så att om flygplatsen bara ska användas för räddning, ambulans, flygutbildning, privatflyg, taxiflyg och frivilliga flygkåren med fler som Gelberg påskiner så är Västerås flygplats i dag alldeles för stor. Ingen av dessa användningar kräver en landningsbana på mera än cirka 800 meter. En lösning vore att korta av landningsbanan till hälften, 1 000 á 1 200 meter, samt avveckla installationer och byggnader som hänger samman med linjetrafik.

1 000 meter landningsbana räcker gott för stridsplan av typen JAS 39 Gripen E/F, trafikflygplan för inrikestrafik med upp till 19 passagerare, ambulansflyg, brandflyg med mera.

Den friställda marken skulle då kunna utnyttjas för industriell verksamhet. Kanske även bredden kan minskas något. Om tyngre flyg inte ska utnyttja flygplatsen så måste detta även innebära att mindre/enklare underhåll krävs på landningsbanan.

Även instrumentlandningssystemet kan förmodligen avvecklas och endast erbjudas visuella landningshjälpmedel (PAPI, VASI etcetera). Dessa system fungerar ju både dagtid och nattetid men bara när man kan få visuell kontakt med banan och kräver alltså god sikt. Vid de tillfällen då behov av ILS behövs så kan ju Arlanda, Skavsta eller Eskilstuna/Kjula utnyttjas.

Torbjörn Einarsson

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel