Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Nedläggning av flygplatsen blir i princip oåterkallelig

Den 21 mars är det folkomröstning om flygplatsens framtid. Folkomröstningen är rådgivande, så det gäller att skicka en tydlig signal till Socialdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet att vi västeråsare vill ha kvar vår flygplats. Ett ja för nedläggning innebär i princip ett oåterkalleligt beslut. Att omstarta en flygplats är förenligt med så höga kostnader så bara ett nej kan trygga en framtid för flygplatsen och ge utrymme för utveckling,

Det finns flera tydliga argument för att behålla vår flygplats. Det handlar om allt från trygghet och säkerhet, ambulansflyg och organtransporter, för näringsliv och jobb samt framtid och utveckling.

Flera utredningar har gjorts så det finns ett gediget underlag men det saknas viktiga uppgifter. Någon redovisning av kostnaderna för en nedläggning redovisas inte. Vad man har tänkt ha flygplatsen till framöver redovisas inte heller.

Flygplatsstyrelsen har frågat juridisk expertis om råd och för att få en kompetent rådgivning om vilka steg som behövs för att lägga ner en flygplats. Den juridiska bedömningen är att det inte finns underlag för att fatta det beslut som majoriteten lagt utan både miljökonsekvensutredning, tillståndsfrågor och framförallt krävs det en kunskap om vad som ska göras med infrastrukturen. Svar som vi som önskar flygplatsen kvar begärt, men som majoriteten duckar för.

I Gävle som har beslutat att lägga ned sin flygplats finns exempel på att bara omhändertagandet av asfalten på flygplatsen i Gävle kostar 113 miljoner. Det finns preliminära bedömningar om saneringskostnad på cirka 220 miljoner. Det skulle innebära hundratals miljoner för att avveckla flygplatsen. Plus alla förlorade jobb som finns i och kring flygplatsen.

Någon kostnad för om man någon gång i framtiden vill återstarta flygplatsen redovisas inte heller. 

Vi vet att andra kommuner har startat upp flygplatsverksamhet exempelvis Uppsala och Eskilstuna. Flygplatser som inte har samma kapacitet som Västerås och inte heller den långa landningsbanan. Att återstarta en flygplats kostar oerhört mycket och tar flera år bara att ta fram miljötillstånd och tillstånd för instrumentflyg. 

En nedläggning av Västerås flygplats blir i princip ett oåterkalleligt beslut. När infrastrukturen monteras ned finns den inte mer. Så västeråsare, gör din röst hörd den 21 mars och se till att vi räddar Västerås flygplats.

Elisabeth Unell (M) 

Tomas Salzmann (M)

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel