Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Nedläggningen av Västerås flygplats är ekonomiskt oförnuftig

Kostnaden för en flygplats är koncentrerad i tid och rum, det vill säga till nuet och till Västerås. Nyttan av en flygplats är utspridd över lång tid och till en hel region. Nyttan av en flygplats består av den tillgänglighet den skapar, och till de inkomster, den sysselsättning och det antal företag denna tillgänglighet skapar. Med Västerås flygplats nedlagd försämras tillgängligheten med cirka 4 procent. Detta leder till att Västerås förlorar cirka 310 arbetsplatser och tappar årligen 130 Mkr i inkomster på lång sikt. Med 30 procent kommunalskatt förlorar Västerås 39 Mkr i skatteintäkter. Detta är en och en halv gång större förlust än dagens flygplatsbidrag.

För de åtta kommunerna (i rangordning) Eskilstuna, Kumla, Köping, Skinnskatteberg, Hallstahammar, Fagersta, Arboga och Sala blir jämte Västerås bortfallet i sysselsättning cirka 700 personer och i inkomster 265 Mkr per år. Nuvärdet av framtida inkomstbortfall blir 2,6 Mdr kronor och är långt ifrån försumbart.

Det blir obalans mellan nyttor och kostnader, när Västerås får stå för hela kostnaden, medan hela regionen drar stor nytta av flygplatsen. Ett sätt att lösa detta är att alla regionens kommuner bidrar till kostnaden för flygplatsen efter den nytta de har av detta nav. Om denna regel tillämpas, då bör Västerås betala 49 procent eller crika 12 Mkr, och målet för Västerås (max 15 Mkr i bidrag) uppfylls härmed med råge. Resten borde grannkommunerna erlägga.

Nedläggningen av Västerås flygplats bör omprövas. En nedläggning är inte ekonomisk förnuftig.

Göran Tegnér

fil.pol.mag. Transek trafikkonsult

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel