Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Ny marknadsorientering?

Stationsområdet i Västerås, utformning och funktionalitet. Vad mer kan man göra? Kostnadseffektiva lösningar, engagera flera aktörer? Ökad tillgänglighet och modern informationsteknik? Stärka regionen genom nätverk som skapar nya utmaningar på lokal, regional, nationell och internationell nivå? Krävs ytterligare konkurrenskraftiga åtgärder i samverkan med olika aktörer i samhället och företag?

Innovationsklimatet i Sverige utvecklas kontinuerligt med kvalitetssäkra nya produkter, tjänster och processer. Detta kan skapa olika former av god samverkan, nya och befintliga företag kräver strategisk affärsutveckling som bygger synergier och bildar nya företag. I svaret till Åke Hillman nämner Jesper Brandberg att stationsområdets arkitektoniska värden, förprojektering, parallellt med detaljplanering är inte helt ovanligt. Kommunalrådet och vice ordförande i kommunstyrelsen Jesper Brandberg hänvisar till en lista med projekt. Respekt för att det genomförs projekt som är utmärkta utifrån respektive områden och deras förutsättningar. Men det är bra att lyfta blicken, vända på alla stenar för att nå ut till medborgarna och inflyttade medborgare.

För projekteringen av stationen har hittills 2 av 60 miljoner anslagna miljoner spenderats enligt Jesper Brandberg. Näringslivsdynamik i ett gränsöverskridande samarbete bör man invänta regeringens utredning innan mer pengar spenderas. Övergripande perspektiv, EU:s tre mål, konvergens, regional konkurrenskraftiga, sysselsättning samt territoriellt samarbete är viktigt i detta sammanhang. Framtida infrastruktur påverkas bland annat av:

● Oslo-Stockholm 2.55 som drivs av Karlstads kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun.

● EU:s öronmärkta 1,5 miljarder till SAS är en del i näringslivets ekonomiska insatser. Innan Covid-19 gjordes 1,4 miljoner flygresor mellan båda städerna årligen.

● Trafikverket arbetar med en åtgärdsstudie att förbättra de redan existerande järnvägsstråken.

● Internationella företag i Västerås stad bidrar med ekonomiska resurser, digitalisering och modernisering som ger synergier i näringslivskedjan. Det skapar sysselsättning i små och mellanstora företag. Inom området Finnslätten där Västerås norra öppnades som teknisk station med godstrafik och hade även resandetrafik, här finns potentiella affärspartner.

● Det som ska ge arkitektoniska värden är arkitekten viktig för uppbyggnad av byggnadskonst med hög kvalitet.

● Infrastruktur kräver näringslivsutveckling som ger ett ekonomiskt mervärde och miljöinriktade insatser.

Den styrande koalitionen i majoriteten har all rätt i demokratiska processen att genomföra projektet. Utan att ha insyn i processen för stationsområdet som bör arbeta utifrån nämnda faktorer, olika pågående projekt i utformningen av stationsområdet är detta inte ett avgörande beslut för Västerås. I coronaviruset spår i hela världen ställs allt inför nya problem som påverkar medborgarnas vardag. Gemensamma krafter är av betydelse, tillsammans bidrar man med stark vilja att allt ska bli som vanligt. Ekonomiska och riktade insatser krävs inför framtiden, behoven är stora för den nya marknadsorientering som skapas nu och efter covid-19.

Anette Hult (M),

ersättare i äldrenämnden och vård-och omsorgsförvaltningen

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel