Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Ofullständig teknisk planering runt järnvägsstationen

Nu måste Västerås kommun presentera en genomarbetad teknisk presentation, som klart visar vad man vill åstadkomma för att forma ett bra resecentrum.

Allt som hittills presenterats har varit oprecist och rört sig om en konstig vinge utan egentlig funktion. Detta var en arkitektskiss, som antogs av kommunen 2015. Efter detta spektakulära ”rymdepos” har inget konstruktivt kommit fram från kommunens sida. Det är alltså fortfarande en idéskiss utan ett tekniskt innehåll. Men det har kostat 50 miljoner kronor. För att få ett bra resecentrum behövs:

1) Tillräckligt med spår – minst fem – med perronger för snabba i- och urlastningar och tågbyten, som klarar trafik i fem riktningar: Stockholm, Sala, Fagersta, Eskilstuna och Arboga med Örebro, Oslo och Göteborg.

2) Alla perronger ska ha bra väderskydd – regn och vind – och bra åtkomst med hissar och rulltrappor.

3) Ett spår för förbikörning för godståg är ett önskemål.

4) Bra uppvärmda utrymmen för väntande resenärer till buss och tåg.

5) En genomarbetad plan för distansbussar, som medger enkel hantering av resväskor och enkel bilanslutning.

6) En genomarbetad plan för stadsbussarna och skyttelbussar med bra väderskydd och enkla byten av buss samt nya drivsätt med el och förarlös trafik.

7) Bra taxistation med enkla flöden av passagerare och bilar.

8) Väder- och stöldskyddad cykelparkering.

9) Bra parkering för bilpendlare med laddningsstationer.

10) En undergång för att lätt ta sig med cykel förbi spårområdet.

11) Inga hus får byggas som förstör framtida förändringar.

Det är tre nyckelorganisationer, som ska komma överens. Trafikverket ska svara för spårområdet, Järnhusen för stationen och kommunen/regionen för busstrafiken. Viktigt är att inte bygga fast sig, där framtida ändringar blir omöjliga att göra utan rivningar.

Tyvärr vet vi lite om den kommande teknikutvecklingen och nya färdmedel. Det innebär, att man inte får bygga fast sig i upplägg, som förhindrar framtida lösningar.

Enligt kommunens Sanna Edling ska man klara 75 års utveckling. Då får man inte bygga sådant, som förhindrar eller bromsar nya idéer. Allt annat av typen affärer, fik, kontor, bostäder, reningsverk, siloanläggning, hamn med mera ska planeras separat och ska inte blandas in i resecentrumets planering.

Alla hus ska ligga på bra avstånd från spår och bussvägar med perronger för tåg och bussar. Notera att all senare tids byggnation av bostäder har skett på byggföretagens villkor med för snäva avstånd mellan husen.

Kommunen har inte klarat att bromsa olyckliga förtätningar. Kommunens idé att låta höga insatser i två bostadshus vara med i finansieringen av stationsområdet är mycket osolidarisk. Förslagsställaren till detta förslag ska skämmas. Varför skall bostadsköpare finansiera kommunala och statliga byggen?

Ingemar Andreason

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel