Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Politiker är begränsade i sin syn på omvärlden

Annons

Att lägga ner Västerås flygplats är som att bekräfta att Västerås kommun dödar framtidsvisioner för sin egen kommun.

Tack till Anders Jacobsons bra insändare i temat. Jag flög under 90-talet och 00-talet mycket i mitt arbete för ett tyskt företag med huvudkontor i Kista, men själv boende i Västerås och numera pensionär. Jag, som många ABB:are (vilka jag antar är de mesta tjänsteflygarna i Västerås) var då ohyggligt tacksamma att vi kunde flyga från Västerås. Det gick bra ända till SAS halverade priserna från Arlanda till Köpenhamn, då tvingades vi att ta den billigare flighten. Vilket innebär ca 2,5 timmar längre restid för alla boende i Västerås.

Tjänsteresande räknar minuter från dörr till dörr när man planerar sin restid. Vilket också internationella bolag gör när man etablerar sig, tid är pengar. Vill inte kommunen ha företagsetableringar? Personer som reser mycket har ofta en stor arbetsbörda och stor frånvaro från sin familj, vilket självklart är en stor belastning för det sociala och familjen. Tycker att den social aspekten för arbetsresande helt fallit bort ur diskussionen.

Ur ett historiskt perspektiv så har Västerås utvecklats väldigt ojämnt under åren gällande befolkning om man jämför de städer som var någorlunda stora i min ungdom; Uppsala, Norrköping, Linköping och Örebro. En klok affärsman sa till mig på 80-talet att Västerås hade så stor köpkraft per hushåll så att kommunen inte var intresserad att utvecklas, därav stagnation i befolkning med stora arbetsgivare i kommunen. Se bara hur det gått med flera av dessa uppstyckade och delar flyttade till Stockholmregionen.

Här kan man ju också fråga sig varför? ABB är väl halverat om man jämför med dåtiden som ett exempel. Uppsala är den enda staden här som inte har en civiltrafikerad flygplats men så ligger man ca 50 km från Arlanda. Så låt oss inte göra destruktiva åtgärder för kommunens utveckling.

En fråga som jag ställer mig med erfarenhet från ett internationellt bolag och förmodligen ett lite annorlunda perspektiv än de som arbetar i ett lokalt bolag: Har ledningarna genom åren på flygplatsbolaget haft rätt kompetens för att utveckla flygplatsen? Har man haft rätt stöd och samarbete med kommunen, andra kommuner andra länder, affärsutvecklare etc? Miljö - tror ingen samhällsekonomisk vinst görs om man bara flyttar problem. Ekonomi - Anders Jacobson har ju visat på en balanserad samhällskostnad som är i princip 0 om den stämmer. Oavsett så  vore det också att se relevanta tal för vad andra saker kostar i kommunen.

Mälarporten är ju som jag förstår budgeterad till 1,4 miljarder (1 400 000 000 kr), hur finansieras dessa pengar och hur mycket kommer det att kosta kommunen per år?  SJ och banverket lär ju knappast betala en hyra som betalar detta! Innebär det då att vi får betala en avgift för att gå in i monumentet?

Tycker kommunen skall börja diskutera humana värden och hur medborgare mår (som Skandia har prisats för) i stället för att gömma sig bakom dåliga politiska beslut. Ta progressiva beslut och utveckla kommunen. Kommunikation i alla dess former är viktig så satsa brett, dialog med invånare, data, flyg, bil, tåg och båt. Varför har vi till exempel inte  tvåfilig väg till Stockholm, för mig fullständigt obegripligt.

För mig är de politiker oavsett partifärg som står bakom beslutet att lägga ner Västerås flygplats, begränsade i sin syn på omvärlden och möjligheter, begränsade i sin syn för Västerås plats på Sverigekartan, på EU-kartan och på Världskartan. Visioner finns de?

Sten Blomquist

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel