Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Region Västmanland agerar irrationellt

Kommentar till debattinlägget ”Samhällsnyttan kompenserar inte kostnaderna” av Jansson, Brandberg och Lindgren i VLT den 13 november.

Som skäl för nedläggningen anför man att samhällsnyttan i att ha en kommunal flygplats inte kompenserar för kostnaderna. Detta gör man samtidigt som Sveriges 21 regioner bildat Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) som ägs och finansieras gemensamt av regionerna. Med början 2021 kommer KSA att utföra alla regionernas flygambulanstransporter.

Flygplanen är försedda med en specialanpassad medicinsk inredning i kabinen. Kabinen kan snabbt och enkelt byggas om till i flera olika konfigurationer vilket möjliggör för KSA att bland annat genomföra IVA-, kuvös- och ECMO-transporter.

Vid en intervju med en företrädare för KSA så var hans största betänklighet inför framtiden att ett antal mindre flygplatser kan komma att läggas ned. Detta innebär att nyttan av ambulansflyget kommer att minska eftersom patienter och organ då måste fraktas längre sträckor med ambulans innan omlastning till ambulansflyg kan ske.

Vad som sker är alltså att en del av samhället, Regionerna, investerar i ett bättre ambulansflyg medan en annan del av samhället, Kommunerna, genom nedläggning av flygplatser avvecklar delar av den infrastruktur som är viktig för att få ut full effekt av ambulansflyget.

För en utomstående ter det sig märkligt att Regionerna och Kommunerna agerar så totalt oberoende av varandra. Man kan även undra varför Region Västmanland inte anser att Västerås flygplats är viktig för ambulansflyg när man samtidigt gått in i KSA. För att säkerställa den fulla potentialen i ambulansflyget för innevånarna i Västmanlands län kanske Regionen skulle gå in som medfinansiär i flygplatsen. Som exempel ägs Örebro flygplats till 45 procent av Region Örebro, till 45 procent av Örebro kommun och resterande del av andra kommuner i Örebro län.

Om jag inte minns fel så var dåvarande Landstinget tilltalade att gå in som delägare i flygplatsen men avböjde, bland annat med stöd av Centern. Vad var anledningen till detta?

Men vad man kan befara nu är att Socialdemokraterna i Regionstyrelsen medvetet tonar ned behovet av ambulansflyg från Västerås för att inte störa ansträngningarna från Socialdemokraterna i Kommunstyrelsen att lägga ned flygplatsen.

Men Regionstyrelsens uppgift är ju att se till vad som är bäst för innevånarna i Västerås län ur vårdsynpunkt, inte vad som är bäst för Västerås kommun.

Torbjörn Einarsson

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel