Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: S: Så vill vi använda våra gemensamma resurser

På kommunfullmäktiges senaste sammanträde fick vi besked av moderaterna, de lägger hellre minst 30 miljoner på flygplatsbolaget än att göra nödvändiga satsningar på äldreomsorgen.

Det är den 17 juni och kommunfullmäktige sammanträder i sin helhet med 61 ledamöter och några ersättare närvarande. Platsen är aktivitetshallen i Aros Congress Center. Vår ordinarie fullmäktigesal är för trång i dessa coronatider. Det som händer är att en moderat fullmäktigeledamot svarar på den fråga som jag och alla andra socialdemokratiska ledamöter ställt hela kvällen, nämligen hur mycket av västeråsarnas pengar är de moderata ledamöterna beredda att lägga årligen på driften av Västerås flygplatsbolag?

Då kommer han och övriga i styrelsen att få det svettigt.

Heder åt Tomas Saltzman som svarar. Han säger 30 miljoner, men sen är det osäkert om det är inklusive eller exklusive årliga kostnader för de stora investeringar som behöver göras, bland annat i omtoppning av banorna på flygplatsen.

Tomas Saltzman är ledamot i styrelsen för flygplatsbolaget och låt oss tolka det som att han tror att bolagsstyrelsen kommer att klara ett underskott på 30 miljoner inklusive investeringarna inom en inte alltför lång framtid. Då kommer han och övriga i styrelsen att få det svettigt. Det är nämligen så att bara de årliga bedömda kostnadsökningarna utan investeringar kommer att ge ett underskott på 30 miljoner kronor redan 2025 enligt den långtidsbudget som är framlagd. Med investeringar får man nog lägga till minst 10 miljoner årligen.

Jag måste ändå säga att det är rakryggat att erkänna att alternativet till att ge ägardirektiv om att lägga ned verksamheten i bolaget och instrumentflygplatsen är att ge ett ägardirektiv om en utökad möjlighet till underskott med över 100 procent om man jämför med de nu gällande ägardirektivet.

Under kvällen hade de övriga ledamöterna från moderaterna försökt prata om saker som inte hade med kvällens ärende att göra.

Jag är ytterst besviken över de grunda kunskaper som många av fullmäktiges ledamöter besitter. Det är nämligen så att Västerås flygplats varken är reservflygplats, alternativflygplats eller föreslagen att bli beredskapsflygplats. Kunskapen om vad som genererar intäkter till flygplatsbolaget verkar också vara grund.

Jag förstår att flygentusiaster och personer som finns i flygbranschen inte vill att någon flygplats ska upphöra med någon verksamhet. Men att det ska ligga till grund för Västerås kommunfullmäktiges ställningstagande om flygplatsbolagets verksamhet är anmärkningsvärt.

I en tid med knappa resurser handlar frågan om vad vi ska lägga våra resurser på. Flygplatsverksamhet är knappast en kommunal kärnverksamhet. Vi ser nu att vi behöver öka kompetensen och stärka kvaliteten inom äldreomsorgen. De resurser som frigörs genom att avveckla verksamheten på flygplatsen kommer att kunna användas till att ta hand om de äldre som behöver stadens insatser.

Så vill vi socialdemokrater använda våra gemensamma resurser.

Anders Teljebäck (S)

Kommunstyrelsens ordförande

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel