Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Skapa ett Resecentrum med välkomnande stadsmiljöer

Annons

Det sägs att det tar 30 sekunder att göra sig ett första intryck, ett intryck som färgar uppfattningen av en plats och hur attraktiv, vacker och välmående den är. Intrycket påverkar huruvida man kan tänkas leva på eller besöka platsen eller om man helst bara köper en kaffe och tar nästa tåg vidare.

Det är stadsmiljöerna som skapar detta intryck. Det är de som välkomnar oss till en stad och formar vår förståelse för staden. Det är de som iscensätter byggnader, vardagsliv och stadens identitet. Det är de som styr våra rörelsemönster, de aktiviteter och möten vi stöter på eller söker i vår vardag.

Stadsmiljöerna runt resecentrum behöver en välkomnande karaktär för besökare samtidigt som de fyller en viktig funktion i västeråsarnas vardagsliv. Vi upplever dock en viss avsaknad av dessa stadsmiljöer i förslaget om vårt nya resecentrum och utifrån detta perspektiv skulle vi vilja bidra med några tankar.

Stadsrum och gaturum runt resecentrum behöver en gestaltning som omfamnar arkitekturen och underordnar infrastrukturen.

Stadsdelen runt resecentrum behöver utformas i mänsklig skala. Höghus och skyskrapor inkräktar på gatulivet med skuggbildningar och vindturbulens. Stora trafiklösningar, parkeringsplatser, upphöjda gångtunnlar och takövertäckta gångstråk skapar separering och distans som upplevs som inskränkande snarare än tillgänglighetsfrämjande. Nyckeln är att skapa stadsrum där trafikslag kan samlas och med en byggnadsskala som går att överblicka från gatuplan. Framför allt motsätter vi oss den skyskrapa som föreslås i områdets västra del då dess höjd och volym kommer att skugga Vasaparken, ett av våra vackraste stadsrum, under stora delar av dagen. Vi ser hellre en utveckling av stadskvarter utmed Södra ringvägen vilket även skulle ge Vasaparken en tydligare inramning åt söder.

Stadsrum och gaturum runt resecentrum behöver en gestaltning som omfamnar arkitekturen och underordnar infrastrukturen. Vi behöver rulla ut de stenbelagda vardagsrumsmattorna och inreda med planteringar, sittplatser och aktiviteter som attraherar oss människor. Platser där man kravlöst kan vara i fred eller umgås med vänner, äta sin frukostmacka eller bara titta på människor.

Vasaparken behöver även gestaltas för ökad trygghet och tillgänglighet kvällstid.

Kopparbergsvägen har potential att bli en aktiv boulevard som leder människor mellan centrum och stationen med mötesplatser, entréer och uteserveringar.

Södra ringvägen kan omvandlas till stadsgata där människor kan röra sig friare mot entréer och målpunkter.

Projektet om ett nytt resecentrum ger oss en unik möjlighet att öka tillgängligheten till Mälaren men förslaget kan ännu bättre ta tillvara på denna potential. Cyklister och fotgängare kräver gena stråk där stationslösningens ramper snarare skapar avkrokar och resistans.

För att verkligen integrera resecentrum i stadsbilden och knyta samman centrum och Mälaren tror vi att projektet skulle må bra av fler gena kopplingar över stationsområdet. Kopplingar som fångar upp de naturliga flödena och möter framtidens stad.

Till sist uppmanar vi till att våga satsa fullt ut på de investeringar i både arkitektur och stadsmiljöer som projektet innebär. Västerås behöver ett resecentrum som med stadens finaste stadsrum välkomnar besökare, knyter ihop staden och manifesterar det kollektiva resandet. En port mot omvärlden och en länk i Mälarstaden som på 30 sekunder ger intrycket av att Västerås är en stad värd att upptäcka.

Sweco Architects Västerås genom

Erik Hidman

arkitekt MSA/tekn dr stadsbyggnad Sweco/LTU

Mathias Ahlgren

landskapsarkitekt LAR/MSA/studiochef Sweco

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel