Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Skolverket sviker våra elever

Vi vet att en bra start i skolan är avgörande för om det ska bli en lyckad skolgång eller om det ska bli en mindre lyckad skolgång. Det viktigaste ämnet är läsning och framför allt läsförståelse. Utan en godtagbar nivå på dessa delmoment blir skolgången mycket svår. Då kan man ju tycka att Skolverket skulle verka för att eleverna skulle få denna så viktiga start på skolgången, men så är inte fallet. När det gäller läsning och läsförståelse är det obligatoriskt att använda Skolverkets bedömningsstöd, ett stöd som i jämförelse med andra bedömningsstöd gjord på Linköpings universitet rankas som det enklaste bedömningsstödet. Vissa delar av bedömningsstödet är inte bättre än slumpen på att identifiera elever i risk för lässvårigheter. Det är inte bara att bedömningsstödet håller låg kvalitet, det är också resurskrävande. Liknande bedömningsstöd finns även i matematik, detta stöd är också obligatoriskt.

När det gäller Nationella prov i årskurs 3 kan man se att resultaten är skrämmande. I matematik finns det nio moment och i svenska finns det åtta moment. På Skolverkets hemsida kan man läsa statistik från alla skolor i Sverige och det finns skolor där eleverna har 100 procent rätt i alla delmoment. Vad säger det Nationella provet i årskurs 3 när en skola med 50 elever har gjort alla delmoment och har alla rätt på delmomenten? Det säger naturligtvis inget om elevernas kunskaper, provet är i mina ögon meningslöst, och vad värre är de skolor som inte uppnår mer än mellan 50 och 70 procent på de olika delmomenten.

Nu ska det tas fram en ny kursplan för matematik och det är bra, det behövs naturligtvis en ny kursplan för svenska. Skolverkets uppgift är att ta fram kursplaner som ger våra elever den start i skolan som är så nödvändig för en lyckad skolgång.

Regeringen skulle kunna öppna för att använda andra kvalitetssäkrade verktyg som alternativ till Skolverkets. I en demokrati borde det vara självklart att det bästa verktyget ska användas, inte att ett specifikt verktyg går före alla andra.

Sigge Synnergård (L)

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel