Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Ständigt denna flygplats ...

Det är nästan surrealistiskt att läsa spaltmetervis med insändare och debattartiklar om Västerås flygfält utan att pandemikrisen alls nämns. Inte ens när etablerade politiker skriver.

Före krisen var flygfältet en kommunalt kraftigt subventionerad förlustverksamhet. Inga pinsamma sifferexerciser kan dölja detta. Efter krisen är det kört!

Pandemikrisen får ekonomiska effekter värre än någon nu levande minns. Den slår olika på olika branscher, men hela ekonomin går kraftigt ned. Flyget blir en krisbransch. Branschen talar om halverad volym efter pandemin, och det är tveksamt om man någonsin kommer nära tidigare nivåer. Antalet operatörer och flygbolag kommer att minska, så även antalet avgångar och destinationer. Det blir dyrare att flyga. Nya arbetssätt minskar arbets- och konferensresorna. Även charterresor och fraktflyg minskar. Och – naturligtvis – antalet flygplatser!

Efter krisen med alla statliga stöd måste vi återställa starka offentliga finanser. Samtidigt kommer det att finnas nya, stora behov av skattepengar från staten, regionerna och kommunerna.

Som illustration, tänk dig, käre läsare, att under sådana förutsättningar förhandla med Ryan Airs snåle ägare O´Leary, redan tidigare drabbad av kostnaderna för avställda Boeing Max 737, för att få tillbaka honom till Västerås, efter att han lämnat både Skavsta och Västerås!

Så, för att travestera idrottsspråk: Lägg ned, bryt ihop och kom tillbaka!

Jan Martinsson

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel