Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Stoppa förfallet i Västerås gatunät

Annons

Vi moderater i tekniska nämnden läser med stort intresse de insändare och debattartiklar som kommit på senaste tiden angående Västerås stads vägnät. Det är en korrekt iakttagelse att Västerås vägnät sedan flera år tyvärr har tappat i standard.

För en kommun med 150 000 invånare, och som trots allt redovisade ett överskott i det senaste bokslutet, vore det rimligt att mer pengar kunde avsättas till vägunderhåll för att minska problemen med potthål och andra säkerhetsrisker på gatorna. Tyvärr är detta ett problem som fått hållas i alltför många år och flera undersökningar har gjorts genom åren som visar att underhållsskulden ökar. Revisionen slog fast redan 2015 att det fanns en stor underhållsskuld och att en otillräcklig underhållsbudget leder till kapitalförstöring.

I Västerås har den styrande majoriteten (nu S, MP, C, L) fokuserat på annat än det faktiska vägunderhållet. Det finns ett fokus på cykelvägar och bilfria stadsdelar. Detta har tyvärr medfört att andra viktiga delar av Västerås infrastruktur inte fått tillräcklig uppmärksamhet. Till exempel vågar man inte mäta kundnöjdheten hos västeråsarna när det kommer till biltrafiken vilket görs idag för cyklister, parker och kollektivtrafik. Kanske av den enkla anledningen att resultatet skulle bli mycket nedslående.

Vi moderater vill ändra på detta och har i flera budgetar yrkat på ökat underhåll av gator och vägar. Vägnätet måste nu 2019 få större resurser för att underhållsskulden inte ska fortsätta växa ohämmat. Stadens dyraste och största anläggning, vägnätet, kan inte tillåtas förfalla så mycket så att framtida generationer tvingas till skattehöjningar. Underhållsåtgärder måste påbörjas nu och majoriteten måste tillsätta ökade resurser.

Men S-styret planerar endast att åtgärda potthål som utgör fara för liv och egendom. Vi förstår att underhållsskulden inte kan åtgärdas över en natt, men vi vill se konkreta åtgärder där behoven är som störst och en långsiktig plan för hur underhållsskulden ska minska.

Redan i kompletteringsbudgeten för 2019 i kommunstyrelsen yrkade vi att tillföra 10 extra miljoner för bland annat eftersatt underhåll. Det räcker inte långt men är en början. I budgeten för 2020 vill vi se en ordentlig satsning för att börja åtgärda det allt sämre vägunderhållet och börja beta av på underhållsskulden. Dessutom anser vi moderater att styrkort måste tas fram som mäter kundnöjdheten vad gäller vägnätet och stämmer av dessa mot uppsatta mål.

Vi moderater är måna om att alla trafikslag ska få utrymme i Västerås. Bil, cykel, gående och kollektivtrafik kommer alla att behövas i framtidens Västerås och därför måste alla trafikslag också ha en acceptabel framkomlighet.

Anna Hård af Segerstad, 2:e vice ordförande

Stefan Lindh

Carl-Johan Aberger

Christian Petterson

Erik Degerstedt

Moderater i Tekniska nämnden

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons