Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Storslagen reklam återger inte alltid verkligheten

Kommunikation består av många komplexa processer, där den visuella kommunikationen med åren fått en allt större betydelse - inte minst vad gäller förenklingen av det vi vill förmedla. Men också de skrivna ordens betydelse, som under min uppväxt många gånger var tillkrånglade, storvulna och knepiga på alla sätt och vis. Att förenkla informationen och ändå få den begriplig är än i dag inte alltid så lätt, särskilt inte på grund av dagens allt mer ökande informationströttheten hos människor.

Bilder säger mer än ord, brukar många säga. Så kändes det nog för mig, när jag för första gången såg bildskissen över Västerås planerade stationskomplex. Den såg vacker och storslagen ut vid första anblicken - med sitt stora och guldfärgade tak, som svepte in och öppnade flera kommunikationsvägar in mot city. Mälarporten - den nya kommunikationsvägen - skulle äntligen förverkligas. Nog väckte bilden vid första anblicken både intresse och förundran hos mig.

Det jag först tänkte på, när jag såg bildens guldfärgade tak var: ”Jaha, ska ännu ett guldfärgat stycke (tak) fraktas från Kina till Sverige?” Vi vet ju färden och besvärligheterna att frakta de stora sidorna till Slussen-bron i Stockholm helt nyligen. Där sidorna var 140 m långa, vägde 3 400 ton och kostade cirka 198 miljoner kr.

Under flera år har jag nyttjat tåget som färdmedel och är stor vän av detta sätt att förflytta sig på. Malmös station gillar jag bäst hittills. Den är inbyggd så att tågen åker in som i en tunnel och resenärerna slipper komma i kontakt med snöoväder eller regn. Och när man klivit av tåget möts man av barer eller matställen, där man snabbt kan få sig något att äta. I bilden om Mälarporten visas inga skydd mot oväder. Taket är placerat högt och är knappast något bra skydd för väder och vind när man väntar ute på perrongen. Vilka typer av pelare ska orka hålla uppe detta stora tak? ”En byggnad för många syften” skriver man och visar bilder på enbart unga människor. Inga med barnvagnar, inga med handikapp eller äldre med käpp eller hjälpfordon. Dessa finns inte i samhället.

Kommunikation! Kommunikation! På vilket sätt visar man verklighetstrogna bilder av det som ska förändras? Så att vanligt folk förstår? Arkitekterna skriver bland annat: ”Byggnaderna har övergångar som cyklister och andra som bara vill passera resecentrum kan använda. Byggnader, ramper, terminaler och plattformar knyts alla samman av det stora taket.” Jo tack. Jag förstår precis. Eller gör jag det? Och till vilket pris? Vem betalar?

Den danska arkitektbyrån gör säkert ett bra och visionärt jobb. Men vi som ska betala och nyttja det som arkitekterna målar upp, hur ska vi förstå hur verkligheten kommer att se ut? Förstår politikerna det? För att jag som vanlig medborgare ska förstå krävs en bättre bildåtergivning av verkligheten samt en saklig kostnadskalkyl. Hur ska annars vi västeråsare våga tycka till i höst när det slutliga beslutet i frågan ska tas?

Och hur blir det med framkomligheten för taxi, bussar och personbilar? För de resenärer som ska förflytta sig mellan dessa fordon in till resecentret? Och framkomligheten för dem med handikapp, mycket bagage och dylikt? Det är viktiga frågor att få svar på för alla oss oinsatta.

Det nuvarande ”dysfunktionella stationshuset”, som några herrar beskrev det i VLT 23 april, ”även vid den byggnationen var en miljonrullning”. Vilket jag tycker är ett dåligt argument för att få tillåtelse till att fortsätta denna miljonrullning. Som i slutänden kan bli hur stor som helst.

Jag ser med stort intresse fram mot en tydligare verklighetsbild och kalkyl över det framtida resecentret, så att västeråsarna bättre kan sätta sig in i hur den slutliga produkten kommer att se ut och fungera. Storslagna planer är inte alltid bästa valet. Särskilt inte när reklamen/bilden ska återge verkligheten. Kommunikation är svårt. Att göra en budget för framtida kostnader och intäkter i större skala – så att folk förstår - är ännu svårare.

Solveig Ingemarsson

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel