Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Svindyra banor för höghastighetståg är inte lösningen

Annons

Replik till Carl-Åke Utterströms debattartikel tisdagen den 27 augusti om magnettåg.

Först tänkte jag helt strunta i Utterströms fantasier men efter något grunnande måste jag ändå reagera på allt smörja som skrivs om vårt bräckliga transportsystem och vår utslitna infrastruktur. Vi har idag varken råd att underhålla våra Europavägar eller vårt järnvägssystem till samma standard som våra grannländer. Ändå föreslår vårdslösa politiker och självutnämnda ”experter” att vi kan satsa hundratals miljarder på nya höghastighetsbanor för att flyga fram i terrängen mellan våra storstäder och samtidigt satsa lika många miljarder för att elektrifiera alla våra landsvägar. Finns det inte längre något uns av sunt bondförnuft kvar i det här landet?

Om vi verkligen vill åstadkomma en radikal minskning av koldioxidutsläppen så måste vi först identifiera källorna till miljö-och klimathoten. Då kommer vi att konstatera att den utan tvekan största källan är bil- och lastbilstrafiken. Transporterna är den enda sektorn som inte lyckats att minska energiförbrukning och utsläpp.

Tunga lastbilar släpper ut 3,6 megaton koldioxid. Om samma mängd gods hade transporterats på järnvägen hade motsvarande siffra varit 0,06 Megaton! Hur kan det komma sig? För att driva ett fordon krävs energi för att övervinna rullmotståndet och luftmotståndet. Järnvägshjulet har mycket lågt rullmotstånd då stålhjul mot stålräls rullar lätt. Lastbilen har betydligt högre värden. Rullmotståndskoefficienten(Cr) för lastbil är 0,015 och för järnväg 0,001 kvoten blir således 15. Luftmotståndet skiljer sig inte så mycket men eftersom järnvägsvagnar kan kopplas ihop till långa tåg blir det totala luftmotståndet betydligt lägre. Energifaktor är 1 för järnvägen och för lastbilar är det 15! för att kunna förflytta en lika stor last med hänsyn till rull- och luftmotstånd. Det fordras 18 TWh för att driva den tunga lastbilstrafiken i Sverige och 3 TWh för motsvarande kapacitet på järnvägen! Därtill kommer vägslitaget(En lastbil sliter på infrastrukturen lika mycket som 10000 personbilar) och ökande transportkostnader.

Lösningen är således enkel. Bygg ut järnvägen och öka kapaciteten. Börja nu och strunta i att bygga speciella svindyra höghastighetsbanor. Samarbeta inom EU för att utveckla kombitrafiken med helautomatiska terminaler för överföring mellan lastbil, järnväg och sjöfart.

Det går också att komplettera med andra intressanta lösningar. Ett svenskt företag Flexiwaggon har utvecklat den så kallade flexivagnen, som med en unik funktion gör att lastbilar, bussar och andra fordon kan köra direkt upp på järnvägsvagnen var som helst längs järnvägsspåret. Då inga tidsödslande och personalkrävande omlastningar krävs, eller kostsamma investeringar i lastterminaler, kan landsvägs- och tågtransporter kombineras och integreras på ett mycket effektivt sätt. Framförallt har Tyskland, Österrike och Italien visat stort intresse för denna teknik. Där har man redan insett att godset måste transporteras på järnvägen.

Med upprustade och nybyggda kompletterade spår kan dessa också trafikeras med snabb persontrafik. Ny teknik med aktiva boggier innebär att man kan höja hastigheten på persontåg ifrån 200 km/h till 250 km/h utan att bygga speciella höghastighetsspår. Det innebär så stora tidsvinster, även med flera stationsstopp, så att bil- och flygresor blir ointressanta i de stora trafikstråken.

En sådan här järnvägssatsning är utan tvekan den mest lönsamma investeringen i Sverige som borde få högsta prioritet.

Clas Lundberg

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons