Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Tänk om – tänk rätt Västerås Stad

Annons

Det är glädjande att de styrande i Västerås stad har sådan framtidstro att de vill och vågar satsa minst två miljarder kronor på ett framtidsprojekt som ett nytt Resecentrum. Men är ett nytt Resecentrum det mest angelägna och viktiga projektet i kommunen i dag?

Man klassar det föreslagna Resecentret som en idé, en storstilad idé med ett jättetak svävande över hela anläggningen. När man prövar, testar denna idé mot verkligheten vad ser man då? Jo vi ser dyra och långvariga provisorier och en tidsplan som ingen vet slutet på.

Här följer några förtydliganden:

Vi får inga nya och bättre spår med bredare perronger. Enligt Trafikverket finns inte Västerås C med i nuvarande planering och oklart när byggstart kan bli. En uppgift som har nämnts är 2040.

Vi får inga nya tåglinjer eller fler avgångar tack vare ett nytt resecentrum.

Vi får en genomförande tid på 10–15 år enligt ”Populärversion/detaljplan för nytt resecentrum”.

Vi får leva med ett provisorium i flera år när befintlig station skall rivas innan det nya resecentret är i drift.

Vi får extrakostnader för provisorier av tillfälliga stationer på båda sidor om spårområdet, en tillfällig bro över spårområdet, tillfälliga rulltrappor och hissar med mera.

Kostnader för 100-tals miljoner kronor.

Avslutningsvis har jag två frågor till Västerås stad:

Är Västerås Resecentrum kommunens absolut mest angelägna och viktigaste projekt?

Är man verkligen beredd att satsa flera hundra miljoner på provisorier som kan undvikas med anpassade tekniska lösningar, smartare planering och en tidplan i samklang med Trafikverkets arbeten.

Erik Wiklander

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel