Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Turistsatsning kräver att vi kan erbjuda något unikt

Västerås är på offensiven, och Visit Västerås planerar att satsa på ett nytt marknadsföringskoncept för att locka svenska turister till Västerås. Detta kunde vi läsa i tidningen på påskafton.

Man vill framhålla stadens fördelar; här finns det 720 padeltider om dagen, 530 meter actionfyllda vattenrutschkanor, 261 greener inom 45 minuter och så vidare. Detta är säkert jättebra för de som är intresserade av just dessa aktiviteter. Men har inte Visit Västerås tänkt på att banor för padel och golf samt äventyrsbad numera finns i stort sett över hela Sverige? Är detta något som får människor att åka från Göteborg (en målgrupp enligt tidningsartikeln) till just Västerås?

Tyvärr har Västerås en stämpel av tråkig mellansvensk industristad, som det är svårt att tvätta bort. Stämpeln har funnits i de över 50 år som jag bott här. Av personliga skäl trivs jag ändå utmärkt.

De flesta som reser privat till Västerås har starkare skäl än padel, golf och vattenrutschkanor, nämligen att besöka familj eller vänner. Vill vi hitta ytterligare skäl att åka hit, bör vi tänka efter på vad som särskiljer Västerås från andra städer. Jag vet inte vad det skulle vara, men det kan vara något unikt inom konst, kultur eller historiska händelser. Ett mer utvecklat besökscenter vid Anundshög vore en bra attraktion, liksom ett samarbete med företag som ABB kring stadens industriella historia.

Det är inget fel på golf, men även om jag själv spelar tror jag inte detta räcker som attraktionskraft.

Sverre Haukeland

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel