Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Urspårad fakta och organturné

Svar till Martin Hedén, ”Staten kommer inte att skjuta till några resurser”, VLT den 15 januari.

Cirka 20 procent av debattinlägget är inte helt tokigt. Teknikutvecklingen går framåt men tar oftast längre tid än beräknat. Samtidigt brukar den få stor och ofta oförutsägbar påverkan på våra levnadsvanor. Vi människor har nämligen många gånger svårt för att visualisera framtiden.

Men sedan spårar inlägget ur. Vi kan börja med påståendet om att tåg inte kräver några större markområden. Jag vet inte hur jag ska förklara detta utan att låta som dumförklarande för det är inte min mening, men tåg kräver tågräls vilket tar enorma landområden i anspråk. Det är bara att räkna ut arean genom att multiplicera längden med bredden. Vad gäller buller så bullrar ju tåg hela sträckan medan flygets buller endast är märkbart i samband med start och landning. Ny tågräls tar dessutom flera decennier för att nå ”nollnetto” vad gäller utsläpp av växthusgaser.

I artikeln påstås att flygskolan OSM Aviation Academy gör mångmiljonvinster. Dock har bolaget i själva verket blandats ihop med bolaget OSM Aviation Sweden vars verksamhet är helt frikopplad från flygskolan och som dessutom försattes i konkurs i somras. OSM Aviation Academy samt systerbolaget Airtech har tillsammans i bästa fall nått ett nollresultat och många gånger negativt resultat. Några pengar till en flygplatskampanj finns inte och all tid som läggs ned på detta sker på fritiden från några av oss anställda, elever samt i första hand hundratals frivilliga i staden som vill rädda sin flygplats.

Påståendena om att man lika gärna skulle kunna transportera runt en hjärndöd donator i stället för organen är fullständigt fel. Organtransporter fungerar inte på det sättet. För det första används upp till sju organ per donator som ofta ska till olika destinationer. För det andra finns ett strikt tidsfönster på 24 timmar från hjärndödsdiagnos till urplock. För det tredje skulle det vara enormt resurskrävande med intensivvårdsbehandling av donatorn under transporten (något som inte ens normala ambulanser klarar) i jämförelse med en någorlunda enkel transport av enbart organen, för att inte tala om den logistiska utmaningen.

Då har vi inte ens berört de etiska problemen med att någons mamma, pappa, bror eller syster direkt efter dödsögonblicket skulle tas ifrån de anhöriga för att åka land och rike runt på något som närmast liknar en organturné.

Vätgas ger högre energieffektivitet jämfört med en förbränningsmotor, inte tvärtom som påstås.

Avslutningsvis anges felaktigt att ambulansen står redo tio dagar per år vid ”katastroftillbud”. Den korrekta benämningen är egentligen ”varningslarm” och den ambulansresurs som tas i anspråk blir som regel upptagen i några få minuter. Många gånger får ambulansen vända direkt när den kommit ut till flygplatsen då saken redan är överspelad. Det handlar oftast om en trasig glödlampa eller annat indikatorfel, men vi tar givetvis flygsäkerheten på allvar.

Något som även ska tas på allvar är att ange korrekta fakta och jag hoppas därför att mina korrigeringar ovan uppskattas av alla inblandade, oavsett ideologisk inriktning.

Marcus Pihlflykt

Skolchef OSM Aviation Academy

Kämpar för att sprida fakta om flygplatsen till folket

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel