Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Var rädda om flygskolorna på Hässlö

Elektriskt flyg är inte längre science fiction. Förhoppning är att projektet Elise (Elektrisk Lufttransport i Sverige) ska hitta en egen nisch i den internationella konkurrensen. Först med att ta fram ett plan (Saab) med plats för åtta passagerare för regionalflygningar upp till 40 mil Det handlar egentligen inte bara om att bygga ett flygplan utan att bygga upp en ny elflyg-industri i Sverige. Tidsplanen är spikad: Först ett helelektriskt testplan om 2,5 år och 2026 ska det första certifierade svenska tillverkare planet gå i inrikestrafik. Av säkerhetsskäl först en hybridvariant. Med en sträcka på 400 kilometer kommer dessa plan att kunna täcka ungefär en tredjedel av inrikesresorna i Sverige.

Låt Hässlö fem flygskolor bidra med denna forskning och utbildning.

Hässlö landningsbana hör till en av Sveriges fyra längsta. Fältet har inflygningshjälpmedel som ILS, VOR och NDB-fyrar samt högintensivt inflygningsljus med rullande blixt som bidrar till landning i mycket dåligt väder.

Vid störningar på Arlanda är Västerås det närmaste reservalternativet för den tunga flygtrafiken eftersom banan på Bromma är för kort. Att stänga fältet och skrota den avancerade tekniska utrustning som Hässlö har, skulle innebära stor kapitalförstöring.            

Västerås geografiska placering och fältets storlek tillsammans med sina instrumentella hjälpmedel, gör Västerås flygplats särskilt lämplig som skolflygplats.

OSM Aviation Acasemy är en av fem flygskolor på Hässlö. Att så många flygskolor finns samlade på Hässlö kan i princip jämföras med hur Volvo, och andra kända bilmärken från bland annat Tyskland och England, men också asiatiska som Kia och Huyndai varje vintersäsong samlar uppåt 2 800 tekniker och ingenjörer från olika håll i världen till ett antal Norrländska kommuner, främst Arjeplog. Detta för provtester inför sina nya bilmodeller.

Ett nytt testområde gäller hybridbilar, där tillverkarna vill säkerställa att el i kombination med till exempel vätgas eller biogas fungerar under alla tänkbara förhållanden. Kan inte Västerås politiker inom S, L, MP och V, inse potentialen i att låta flygskolorna få finnas kvar på Hässlö och därmed kanske kunna utvecklas i en liknande riktning, och då i samspel med ett lokalt Tekniskt Universitet?

Varför så kallsinnig mot nya tänkbara arbetstillfällen som eventuellt kan skapas på Hässlö i samband med OSM Aviation Academy planerade etablering av 10–15 elflygplan för forskning och flygutbildning. Hybridplan använder exempelvis flygbränsle för start och flyger sedan med elmotor.

Från S, L, MP och V:s sida finns ej heller någon överskådlig analys för hur många företag och jobb med anknytning till Hässlö som riskerar att försvinna, om Hässlö läggs ned. Därmed också motsvarande förlorade skatteintäkter till Västerås Stad.                         

Kurt Åberg

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel