Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Varför sådant ointresse?

Just nu pågår en intensiv kampanj från Sverigedemokrater, Centerpartister, Kristdemokrater, Moderater och företagare med intressen i fortsatt flygplatsdrift för att riva upp Västerås kommunfullmäktiges beslut om att avveckla flygplatsbolaget. Från dessa kan man höra att det finns intresse från Region Västmanland att gå in i ägandet av flygplatsen och att det man bör göra om man vill behålla flygplatsen men att den ska finansieras och drivas av någon annan än kommunen är att rösta nej till avveckling. Min bestämda uppfattning är att bägge dessa påståenden är felaktiga och del av en direkt bedräglig kampanj.

När det gäller regionens påstådda intresse för ekonomiskt engagemang i flygplatsbolaget så har frågan om förändrat eller breddat ägande utretts många gånger under de senaste två decennierna.

Senast i januari 2020 ställdes frågan till regionens politiska ledning och inget konkret intresse uttrycktes, varefter en majoritet i Västerås kommunfullmäktige gick vidare med planen för avveckling av bolaget.

Det har nu gått tio månader sedan presskonferensen där nedläggningen aviserades och sedan dess har inte regionen eller någon annan trovärdig intressent gjort anspråk på att ta över eller dela ansvaret för Västerås flygplats. Jag noterar att inte heller något av de politiska alternativen i regionen åtminstone för 2021 budgeterat för något köp av en flygplats.

Det har från diverse högerpolitiker framförts att regionen inte själva kan ta ett initiativ till att ta över flygplatsen till del eller som helhet utan att det måste initieras av kommunen. Vissa har till och med gjort gällande att en sådan propå vore att göra våld på det kommunala självstyret. För alla som verkar eller verkat inom politiken på någon typ av senior nivå förefaller detta helt absurt, eftersom det helt enkelt inte är så det fungerar. Precis varje dag sker kontakter mellan aktörer på olika nivåer i den svenska förvaltningsmodellen, allt som oftast i den egna organisationens intresse.

Så har vi det här med att ett nej till avveckling är en röst för breddat ägande. Det är ett väldigt märkligt påstående och man undrar om de som hävdar detta någonsin framgångsrikt genomfört en förhandling.

Nej, det enda sättet att stoppa miljonrullningen av västeråsarnas pengar är att det beslut som Västerås kommunfullmäktige, i god demokratisk ordning, fattat.

Röstar man nej till avveckling så röstar man för status quo och för att ta bort alla typ incitament för andra som har intresse i fortsatt flygplatsdrift att ta någon typ av ekonomiskt ansvar för detta och för att villkorslöst kapitulera för att miljonrullningen ska fortsätta. Nu är jag tämligen övertygad om att ingen ny ägare kommer vilja gå in, eftersom regionen uppenbarligen bara värdesätter flygplatsen så länge bland annat Mimers hyresgäster är de som betalar den och inga andra seriösa intressenter gett sig till känna. Men det är upp till bevis.

Nej, det enda sättet att stoppa miljonrullningen av västeråsarnas pengar är att det beslut som Västerås kommunfullmäktige, i god demokratisk ordning, fattat.

Rösta ja till avveckling den 21 mars.

Markus Lindgren (MP)

Kommunalråd

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel