Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Vi ska inte underskatta värdet av en flygplats

Västerås har ett strategiskt läge mitt i Mälardalen. det är nära till huvudstaden men detta räcker inte. Västerås behöver och ska ha en välutvecklad infrastruktur för att kunna fortsätta att utvecklas. Närhet till varor och tjänster behövs. Västerås växer och planeringen måste vara för att kunna bli 250 000 invånare och då behövs långsiktighet.

En välutvecklad hamn, goda pendlingsmöjligheter med tåg och vägar som fungerar är grundförutsättningar, men det många glömmer är Västerås flygplats betydelse också för näringslivet.

Västerås flygplats ger och har stora möjligheter. Västerås flygplats har nordens största pilotutbildning. Något som man måste vara stolt över och inte något som ska avvecklas under en pressträff med S, L och MP.

Vi vet att flygplatsen i dag används av flera företag för att via privatflyg få snabb access och närhet till företagets verksamhet i Västerås.

Den har också en stor och mycket aktiv flygförening för alla de privatplan som landar på flygplatsen. Att snabbt och enkelt kunna flyga en vd eller ledande personer i företaget till ett huvudkontor i Västerås ökar förutsättningarna för att etablera sig här.

Vi vet att flygplatsen i dag används av flera företag för att via privatflyg få snabb access och närhet till företagets verksamhet i Västerås. Det är inte bara företag i Västerås som använder denna möjlighet utan också flera företag i länet.

Med en flygplats ökar också tryggheten. Det visar inte minst händelserna i förra veckan då ett flygplan som hade problem kunde landa. Det ger också förutsättningar för brandflyg om olyckan är framme och vi hamnar i ett läge som med den stora branden i Västmanland för några år sedan. I dag sker det också flera gånger per vecka flyg som transporterar organ till Västmanlands sjukhus i Västerås.

Flygplatsens ledning har visat tydligt att man kan minska kostnaderna och gjort ett utmärkt jobb.

Anställda i anslutning till Västerås flygplats är 280 personer som direkt berörs av nedläggningen. Ingen information har getts till de anställda och vd innan det hålls en pressträff. Så drivs inte ett företag och det är oansvarigt av en politisk ledning.

Flygplatsens ledning har visat tydligt att man kan minska kostnaderna och gjort ett utmärkt jobb. Kostnaderna har minskats från 30 miljoner i underskott 2017, 27 miljoner 2018 till nu strax över 23 miljoner. Det är värt att ha en flygplats till den låga kostnaden. Vi måste fortsätta att rationalisera och marknadsföra flygplatsen. Infrastruktur kostar och cirka 25 miljoner per år är rimligt för att kunna ha en flygplats. Den samhällsekonomiska vinsten är minst 60 miljoner per år enligt en utredning från 2017.

Kontakter måste tas med näringsliv, försvar och region, det vill säga alla som i dag använder flygplatsen för att se flygplatsens möjligheter att utvecklas. Företagssatsningar i Västerås är företag som japanska Hitachi, franska Alstrom, amerikanska Amazon webservice och svenska Northvolt med partner Volkswagen. Tillgång till flygplatsen är ett starkt argument för etablering i Västerås.

Västerås flygplats har oerhört stora förutsättningar att bli ett föredöme när det gäller miljövänligt flyg, och företag verksamma på flygplatsen har redan beställt elflyg.

Underskatta inte flygplatsens strategiska värde och alla de förutsättningar som det ger Västerås att ha en flygplats. Våga vara långsiktig och se till att Västerås har de förutsättningar som krävs för att företag ska etablera sig och växa.

Staffan Anger

vd Minature Kingdom

fd vd Outokumpu Copper Strip

fd riksdagsledamot (M)

fd ledamot riksdagens finansutskott (M)

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel