Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Vi vill ge västeråsarna en röst i flygplatsens framtid

I mars meddelade delar av den styrande koalitionen i Västerås att de hade enats om nedläggning av flygplatsbolaget. Vi anser att man behöver se på flygplatsen som den tillgång den är:

Utbildning i brandflygspaning sker i Västerås, vilket leder till tidig upptäckt av otaliga bränder i Sverige varje år, långt innan de sprider sig. 2019 upptäcktes 91 bränder, 2018; 290 bränder.

Ambulansflyg sker löpande från flygplatsen, 1-2 gånger per vecka, både organtransporter och patienttransporter. Ett organ kan endast spendera ett fåtal timmar utanför kroppen så varje minut räknas. 25% av alla flygtransporter är statistiskt akuta, däribland spädbarnstransporter. För varje flygtransport som går från Västerås i stället för Arlanda tas dessutom färre resurser från de redan högt belastade vägambulanserna som i stället finns redo för Västmanlands invånare.

Flygplatsen behövs för beredskap, så väl civil som militär och används redan idag för trupptransporter i fredsbevarande syfte. Läget i samhället kan förändras snabbt. Många undrar om inte försvarsmakten kan hindra en nedläggning. Svaret är att ja, de kan de. Dock kommer de sannolikt inte att uttala sig innan det talas om att konkret riva upp rullbanan. Försvaret ger sig inte lättvindigt in i kommunala debatter.

Flygplatsen genererar arbetstillfällen och därmed skatteintäkter och omsättning i samhället. Enligt en undersökning från 2017 (som återspeglar 2016) genererades enbart skatteintäkter till kommunen på 14,1 mkr. Sedan dess har antalet anställda ökat vid flygplatsens olika aktörer och därmed är bidraget till kommunens kassa än större idag.

Västerås har Nordens största centrum för utbildning av professionella piloter, och Sveriges största flygskola som har lagt världens största order på 60 elflygplan, varav 20 till Västerås.

Teknikutvecklingen spås revolutionera flyget inom de närmsta åren och ska Västerås vara med behövs flygplatsen. El, biobränsle och andra fossilfria alternativ utvecklas idag i snabb takt. Denna utveckling spås revolutionera sättet vi flyger på. Drönartrafiken kommer att bli automatiserad, inledningsvis för gods, men även för persontransport kortare sträckor så som Västerås – Borlänge. Läggs flygplatsen ned riskerar Västerås att bli helt utanför detta.

”Den automatiserade flygplatsen” är ett nytt forskningsprojekt där man vill utveckla ”Västerås Digital Airport” med t.ex. självkörande markfordon så som snöröjning m.m. vilket kan spara stora kostnader för flygplatser runt om i världen. Detta spås bli en ny miljardindustri och är ett exempel på nya möjligheter som ständigt dyker upp.

Västerås är Sveriges 5:e största stad och ska bli 230 000 invånare till 2050. Då, som nu, behövs alla fyra trafikslag. Både för argumenten ovan men även för möjligheter som ingen ännu kan förutse.

Flygplatsens vara eller icke vara är en fråga som engagerar västeråsarna. Och det är bra. För beslutet om flygplatsens framtid är ett beslut som kommer påverka oss för lång tid framöver. Vår säkerhet vid hot, bränder, pandemier och kris. Vår attraktionskraft för investeringar och näringslivet. Våra vägar ut i världen när vårt sätt att resa ändras i allt snabbare takt. Och vår hälsa när vi blivit sjuka.

Frågan är så viktig att den måste vändas till Västerås medborgare. Därför har vi initierat ett folkinitiativ med namninsamling för en folkomröstning om flygplatsens framtid. Det krävs ungefär 12 000 underskrifter från röstberättigade västeråsare som delar vår åsikt att medborgarna behöver få fatta detta avgörande beslut för Västerås framtid. Vi är övertygade om att vi är många fler än så.

// Folkinitiativet för Flygplatsens Framtid

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel