Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Viadukt är bästa lösningen

Replik på Tore Nordlunds inlägg ”Bygg en viadukt över stationsområdet” i VLT den 30 november.

Håller helt med att man borde utreda att höja upp järnvägen på en viadukt.

Detta är ganska vanligt utomland, till exempel huvudstationerna i Wien, Tokyo, Kyoto med flera.

Det borde vara betydligt enklare att göra detta än att gräva ned spåret. Höjden från marken till underkant på viadukten behöver bara vara cirka 4,5 meter. Tillsammans med tjockleken på viadukten så innebär det att spåret kommer att ligga cirka 6 meter ovan marknivå. En tunnel under mark måste ha en inre höjd på cirka 8 meter för att få plats med kontaktledningarna. Till detta kommer tunneltaket på minst cirka 2 meter. Detta gör att spåret kommer att ligga minst 10 meter under marknivå. För att klar kraven på max lutning kommer alltså en tunnel att kräva dubbelt så lång backe som en viadukt. Dessutom är det ju nedförsbacke mot stationen både från Tillberga och Dingtuna vilket förenklar upphöjningen av järnvägen.

För godstrafiken kan man anlägga ett särskilt spår på en egen viadukt.

Området under viadukten kan användas för bussterminal, taxistation, stort resecentrum, affärer etcetera. En viadukt innebär också att det inte blir någon höjdskillnad för fotgängare, cyklister och övrig trafik som ska passera från city ner till Mälaren. Dessutom kommer man från tågen att få en fin utsikt över Mälaren och Västerås.

Torbjörn Einarsson

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel