Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Vilka vill behålla Västerås flygplats?

Lite funderingar kring debattinlägget ”Sex av tio västeråsare vill behålla flygplatsen” av Elisabeth Unell i VLT den 17 december.

Det är förmodligen fyra kategorier västeråsare som vill ha flygplatsen kvar. Den första är de som vill ha den kvar av nostalgiska skäl, man har kanske gjort lumpen på F1 eller varit anställd där. Men att Sveriges flygvapen startade här 1926 med “Första Flygkåren” med sjöflygplan utanför Hässlö för att sedan flytta till flygplatsen och bli Västmanlands flygflottilj F1 är nog inget som 70 á 80 procent av Västerås befolkning vet om och nog inte bryr sig om. Nostalgi är alltså inget skäl att ha flygplatsen kvar.

Andra kategorin är de som har flyganknuten verksamhet på Hässlö och de som jobbar i eller i nära anslutning till sådan verksamhet. Det är helt legitimt att dessa arbetar för att verksamheter och arbetstillfällen ska bli kvar. Dock är det alltid en avvägning mellan arbetstillfällen och kostnad.

Genom historien har man försökt rädda arbetstillfällen genom subventioner till exempel varvsindustrin i Göteborg, Tekoindustrin i Norrköping, SAAB i Trollhättan. För det mesta var man dock tvungen att inse att avveckling var enda alternativet.

Kategori tre är de som använder Västerås flygplats för nöjesresor till London och för semesterresor till Alicante och Malaga med omnejd. Även om det är bekvämt för dessa att resa från Västerås så är det ingen nackdel att i stället utnyttja Arlanda eller Skavsta. Semesterresor är alltså inget skäl att bibehålla flygplatsen.

Kategori fyra är de som är allvarligt oroade för vad det kommer att kosta att lägga ned flygplatsen och i stället utnyttja den för alternativ användning såsom industriområde eller bostadsområde. Här är det ju främst kostnaden för rivning av befintliga strukturer och sanering av marken som är det stora frågetecknet.

Vad denna kostnad kan uppgå till har aldrig presenterats i några utredningar eller underlag för nedläggningen. Detta är det största skälet mot nedläggning och det som jag personligen har övervägande problem med, sanering och iordningställande av området för alternativ användning kanske kommer att kosta mer än 10 á 20 års underskott i verksamheten.

Att man 2015 beslutade att bilda ett koncernbolag för de kommunala bolagen var ju för att kunna kvitta flygplatsens stora förluster mot vinster i andra delar av koncernen och därigenom minska skatten för dessa. 

Nya Västerås flygplats AB ingår tillsammans med bland annat Västerås Stads Strategiska Fastigheter AB och Mälarenergi AB i Västerås Stadshus AB.

Torbjörn Einarsson

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel