Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Var rädda om flygplatsen

Annons

Sedan nästan urminnes tider har Västerås haft – och har fortfarande – fördelen av att ha en egen flygplats i staden.

F1 hette den från början. Det var det militära flyget, Sveriges försvar, som uppförde flygplatsen. Försvaret blev en mycket väsentlig partner för att utveckla staden till det den är i dag.

Historia javisst, men utan historia och vetskap om vår bakgrund är vi inte särskilt rustade för framtiden. Historien brukar dessutom upprepa sig.

Nu är den en internationell civil flygplats – STO VST – och resenärer över hela världen har lätt att hitta flygplatsen när de ska resa till Mälardals- och Stockholmsområdet.

För Västerås invånare, företag, skolor och andra verksamheter är flygplatsen en självklarhet, den är välkänd, uppskattad – och mycket viktig. Flygplatsen har genom åren bidragit till att ge kommunen god ekonomi och välstånd till kommunens invånare!

Flygplatsen har sysselsatt många människor genom åren och därmed inneburit många arbetstillfällen, skatteintäkter och köpkraft – och gör så även i dag. Det är ett flertal verksamhetsområden inom flygplatsområdet såsom allmänflyg, bas för flera företag, flygskolor och föreningar. Icke att förglömma Västerås Flygmuseum.

Vi påstår att den också i dag genererar många arbetstillfällen inom kommunen – i pengar mer värda än ett antal röda miljoner kronor i just flygplatsbolagets egna bokslut. De olika verksamhetsområdena på flygplatsen är i nuläget omfattande med många arbetstillfällen – och kan bli fler.

MSB har planer på att utveckla det så viktiga svenska brandflyget. Västerås flygplats torde ligga väl till för att ta hand om delar i den verksamheten. Flygplatsen var bas för allt brandflyg under skogsbranden 2014, och skötte detta med den äran. Även i år har två helikoptrar haft beredskap under vårens bränder.

Till vår stora glädje har vi noterat att en av flygskolorna avser testa ett elmotordrivet skolflygplan.

Politikerna i staden vet att intäkterna från flygplatsens olika verksamhetsområden är värdefulla. De innebär arbetstillfällen, skatteintäkter, momsintäkter till staten, hyresintäkter, etc .

Flyget utvecklas snabbt att bli mer och mer miljöanpassat. Det är det allra bästa transportmedlet i världen, tidsbesparande, mycket flexibelt och hyfsat miljövänligt. Faktiskt!

Världen behöver mer av samarbete och kontakter mellan människor. Flyget är därför ett måste för att utveckla Västerås och Sverige i världen.

Flygplatsbolaget belastar kommunens kassa, ja, men var vänliga titta på och värdera de intäkter flygplatsområdet i sin helhet ger till såväl kommun, staten som företagarna i området.

STO-VST är och blir en allt viktigare del i infrastrukturen runt Mälardalen åren framöver.

Flyget kommer att öka vare sig vi vill eller inte. STO ARN (Arlanda) och STO BMA (Bromma) har sina begränsningar och behöver kompletteras.

Dessutom: flygplatsen behövs för att ta hand om och serva ambulansflyget, brandräddningsflyget, fraktflyget, skolflyget, företags- samt taxiflyget. Flygplatsens väl utvecklade bansystem och lokaler är i gott skick.

Om flygplatsen läggs ner – då blir det omöjligt starta upp den igen.

Kära västeråsare - var rädda om er flygplats!

Per Töörn

Maud Lindström

Om skribenterna: Maud Lindström har varit verksam i Flygexpo Västerås AB samt Västerås Flygmuseum. Per Töörn var vd för Västerås flygplats 1997-98.

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons