Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gunnar Björklund: Resecentrum kan flyttas till Kopparlunden

Artikel 18 av 19
Nya resecentrum i Västerås
Visa alla artiklar

Annons
Spåren går redan genom Kopparlunden.                               Illustration: Gunnar Björklund

Anders Teljebäck (s) uttrycker sin oro för att det planerade Resecentret i Västerås kan bli försenat i en debattartikel i VLT fredagen den 28 dec. Tidigare ombyggnad av Centralstationen avskräcker många med mig för ett nytt försök. En ombyggnad som verkar leda till ett ännu större misslyckande än tidigare och som dessutom är o-finansierat.

Ett resecenter som kommer att isolera Vasaparken från Mälaren. Samtidigt skall nya affärer byggas över och runt bangården och som påverkar cityhandeln negativt och skapar trafikköer vid Centralstationen då det även skall byggas bostäder för 10 00 personer ovanför och runt stationen.

Om resecentret i stället byggs i Kopparlunden undviks nackdelarna men behåller Centralstationens fördelar. Kopparlunden har plats norr om det kulturhistoriska området för ett resecenter som är större än det planerade området vid nuvarande Centralstationen.

Om resecentret i stället byggs i Kopparlunden undviks nackdelarna men behåller Centralstationens fördelar.

Dubbelspåret till Sala och Stockholm ligger redan på plats mellan Kopparlunden och Malmabergsgatan varför järnvägstrafiken inte kommer att störas under byggtiden. Dessutom kan två omkörningsspår för 750 meter långa godståg rymmas där. Ytterliggare en fördel är att den nya stationen i Kopparlunden ligger i anslutning till två avfarter från E18.

Bättre för ny station?                                                                                     Foto: VLT:s arkiv

På nuvarande bangården vid Centralstationen sparas två spår. Under de två spåren grävs en kombinerad gång och cykelväg i Kopparbergsvägens förlängning. Nuvarande gångtunnel vid Hamngatan längs Svartån behålls samtidigt som ”takhöjden” för vägfordonen höjs till 4.5 meter. Med denna lösning öppnas kontakten mellan Vasaparken och Mälaren som kan förbättras ytterliggare med gångtunnlar under Södra ringvägen och Kungsängsgatan. Nackdelen är att Anders Teljebäck går miste om ett ”vinstgivande” projekt till fromma för rekreation på den frilagda ytan ända ner till Mälarens strand. Har vi råd att satsa två skattemiljarder på det projekterade Resecentrat så har vi råd att avstå för ytterligare förtätning längs Mälarens strand.

Har vi råd att satsa två skattemiljarder på det projekterade Resecentrat så har vi råd att avstå för ytterligare förtätning längs Mälarens strand.

Det Gamla gardet i Socialdemokratiska föreningen får då inte heller bygga den barriär på 4 till 5 meters höjd över det nuvarande spåret om bygget flyttas till Kopparlunden. De vill gräva ner järnvägen några meter enligt deras vision i en debattartikel i VLT från den 5 januari. Samtidigt vill jag påminna om att stambanan mellan Stockholm – Oslo går söder om Mälaren.

Gunnar Björklund

Sevalla.

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons